Det är intressant med bloggar. När jag la ner min blogg i höstas hade jag  haft mer än en miljon läsningar. Ca 30 000 i månaden. Nu, sedan jag startade den i slutet av december går jag runt på ca 14. 15000 i månaden. Det går långsamt uppåt, men jag har förlorat hälften. Å andra sidan har jag kanske fem hundra, tusen läsare på Facebook, då jag publicerar samma texter och bilder där med.

Å andra sidan kan jag ju se hur bloggarna dör ut. Det är något jag känner igen, den känslan alltså. Är det årstidsbundet med bloggarna? Vet ej, men något är det?

Gick och funderade på Bresson. Då han fyllde sextio trappade han ganska snabbt ned fotograferingen, har knappt tagit en bild efter 1975. Han är ju född 1908. Han tystnade och ändå lever han allt starkare ju mindre väsen han för, eller förde. Samma grej med Strömholm. Han var ju helt tyst länge efter Fotoskolan, togs upp av Lars Hall, slog igenom och efter sin död har han varit större än någonsin.

Det märkliga är dock att det är privata initiativ som lett till att de både blivit större efter sin död. Christers söner, främst Joakim, har drivit Strömholms grejer. Bresson skapade ju ett eget litet museum med hjälp av sin dotter och sin fru.

Vad gör de stora museerna i Sverige? Hur förvaltar de den bästa fotografin? Moderna??? Lever de? Fotografiska, som inte är ett museum, men en stor aktör, nekar ju ta på sig ansvaret för en samling. Det är ju klart, de kan ju gå i putten när som helst eftersom de är beroende av inkomster från publiken och sponsorer.

Sune Jonssons grejer bevakas av Bildmuseum och Sune Jonssons vänner. Alla andra då? Oddner, Hermansson osv, vem bevakar deras grejer? Vem lyfter fram deras bildskatt? Ingen, lite konstigt är det väl ändå? Lite konstigt är det väl ändå att Sverige inte har en institution som tar hand om alla kvalificerade fotografers bilder.

Tänk tanken att kunna gå ut till Skeppsholmen, beställa fram Hermanssons orginalbilder, sitta och titta på dom, kunna sitta och titta i en dator där hans jobb finns organiserat, hans privata bilder osv,,,

En statlig institution, med kunnig personal, kvalitetstänk osv,,,Nej, det som gäller är privata initiativ, tråkigt men sant.

Personligen tror jag att jag ska bygga upp en hemsida med alla mina bilder, alla mina texter, allt jag gjort av värde och lägga ut på nätet. En gång för alla, liksom.

Kommentarer

  1. Så sant som det är sagt, trist att det inte finns något politiskt intresse för att starta upp ett fotografiskt museum värt namnet, Malmö museum tar väl hand om Oddners grejor tror jag iofs. Detta med att lägga ut allt på nätet var en spännande idé. Om man inte är i behov av inkomster från bilderna skulle man ju kunna lägga upp för allmänhetens användande efter eget godtycke, det skulle vara spännande och se om bilderna började leva sina egna liv. :)
    -affe

    SvaraRadera
  2. Bloggarna är inte som förr. Tror att FB har tagit över. Synd.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg