Julen, julen


 Åtta år sedan jag tog den här bilden i december på Naxos. Märkligt vad tiden går. Vad gjorde jag för tio år sedan? Jag har en svag aning. Vi hade ett litet, litet ställe vid vattnet, ett rum och kök och ett litet badrum. Havet låg under oss och det var en massa mygg på kvällarna. Wenke satt alltid under myggnät på kvällarna då vi åt utomhus.

Det gick inte att vara där i längden. Nu bor vi uppe i bergen. Otroligt vackert. Och mindre mygg, mycket mindre. Att bo på en ö är märkligt. Helst vill man bo vid vattnet, men turismen gör nästan sådant omöjligt. Turismen gör allt så fult, dåligt och överbefolkat. Vill man ha kvar det ursprungliga måste man flytta upp till bergen. Jag har en del polare som bor vid havet och de har det bra, de har hittat sina ställen för länge sedan och har hittat oaserna i stormen. Sedan är det en annan sak att vid havet, vid turistställena, finns det ingen infrastruktur på vintern. Allt är igenbommat.

Bilden är tagen vid ett sådant ställe. Bakom oss är hela den stora byn stängd, möjligtvis kan du finna en eller två krogar som är öppen på lördagen och söndag. På sommaren är det tusentals människor på samma plats.

Nato, ska vi verkligen vara med där? Blir allt mer tveksam och Turkiet och Erdogan? Hur länge ska han få hålla på? Varför slänger man bara inte ut  Turkiet? Nu hotar han Grekland med missiler. Den enda ljusa nyheten jag kan finna i tidningen är att kulturförvaltningen bestämde sig för att genomföra den där sagostunden mot SDs uppmaning. Lite ryggrad måste ju folk ändå ha. SDs framfart senaste veckan är verkligen oroande. 

Svensk renomé sjunker som en sten utomlands. Det  är för sorgligt. 

Det spelar ingen roll vad jag tänker, när jag skriver bloggen så blir det nåt politiskt, det går inte att komma förbi. Allt är politik.



Kommentarer

Populära inlägg