Mccabe, på Amorgos,













Jag kollar på en amerikansk fotograf, Mccabe, 88 år nu och som bor i Aten. Fullständigt fantastiska bilder och hur vackert var inte Grekland före all turism som allt mer har kommit att krossa det sköna och vackra. I alla fall, han har en utställning på ön Amorgos och jag ska ta och åka dit. Fyra timmar med båten. 

Det som slår mig med hans bilder är översiktarna, lite som Bresson, fantastisk förmåga att beskriva över större ytor. Det inspirerade mig, jag fick många tankar efter att ha kollat på hans bilder. En är att svartvitt är så vackert, att färg kan vara fint, men det är verkligen ngt annat än svartvitt. Att jag genom hela livet tränat mitt mod för att komma nära människor och fotografera dom utan problem, men inser också att jag glömt översiktarna. De beskrivande bilderna.

Alltid kommer man på något och hur viktigt är det inte med det grafiska. Det var en stor kick att se hans bilder.

En annan sak är att han säger att folk vill att han ska fotografera dom, de ber om det. Idag i Stockholm, är det inte många som ber en fotografera dom.

Tekniken, Mccabe gick från Rolliflex till Nikon,,,svartvitt till färg och idag kör han färgdigitalt. Hans bilder av idag, kolla på Insta tex, är helt värdelösa jämfört med hans klassiska skott från femtio och sextiotalet. Helt makalösa, svartvita bilder.

 

Kommentarer

Populära inlägg