En svidande motvind


 En svidande motvind började rulla upp framför mig. Strax efter jag passerat Tyresö centrum så kom det ut en kvinna framför mig på cykel. En elcykel, tänkte jag, för hon höll bra fart.

Jag cyklade upp bakom henne. En kvinna klädd i svart jacka och två sadelväskor. Ganska krallig, låren såg rejält starka ut. Hon körde på bra så jag la mig på rullen bakom henne. Det gick ju bra på rakan, tills första backen dök upp. Hon klättrade uppför i en jäkla fart och jag fick köra hårt för att hänga med över krönet.

Sedan en raka igen, ligga på rullen och gosa. En ny backe och ännu hårdare, tappade rullen de sista tio metrarna uppe vid krönet, gjorde en stöt och rullade ikapp henne igen, på rullen igen. 

En lång raka, körde upp bredvid henne.

- Du kör som en jävla iller sa jag, den går ju verkligen bra den här elhojen.

- Ja, det är det bästa jag köpt i mitt liv. Jag kör från Tyresö varje dag och nu ska jag in till gymmet och träna.

Sedan la jag mig på rullen igen, en ny backe och hårdkörning, sedan vek hon av och vi sa hej.

Innan hade jag legat och tänkt på valet. Läste en intervju med Pehrsson, Ls partiledare. Klappgröt, ni vet sådan där rosa sak som smakar konstigt. Jag har sällan hört någon som varit så vag i alla frågar och så många ledningar som kastades ut mot SD, våldet, polisen,,,rent bedrövligt, kände mig helt bedrövad. 

Annars har jag ju redan sorterat bort, SD, M och KD, vilka extrema töntar. Jag hade precis läst Goldmans text om jorden och jordbruket på morgonen och det fick mig nästan att gå i däck. Redan på den tiden jag gjorde min Skogsnäsbok, runt 1980, så diskuterade vi ekologiskt odlande och redan då snackades det om det tunna jordlagret som håller på att blåsa bort tack vare alla monokulturer och konstgödslande och så kom hennes artikel som gav mig djup ångest. Hur vi mördar vårt eget jordklot.

Sossarna är nästa parti på tapeten, C har jag inget förtroende för. Det är något med sossarna nya svängning som är djupt oroande, det börjar bli ett hårt parti, ett parti som bara ska ha makt, tydligare än någonsin. Miljöpartiet, hade jag tänkt stödrösta på, eftersom om dom inte kommer in i riksdagen så är valet över. S, V och C klarar inte att spöa de medeltida riddarna på högerkanten. Tyvärr, så i princip är valet redan klart. Det blir borgerligt,,,,

Det var sånt jag låg och tänkte på i motvinden, samtidigt tänkte jag att någonstans måste det vl komma upp något slags motstånd, en ny kultur, men kultur är ju inte värt ett skit i dagens samhälle. På sextio och sjuttiotalet, var inte kultur en bifråga, kulturen var en del av det som drev politiken. Idag är kulturen jag vet inte vad? Mello, det är ju lika efterblivet som SD, eller Allsång på Skansen. Det känns ju som exakt den kulturen vill SD höja upp. Ofarligt, en slags retarderande tillbaka till blöjåldern,,,ja, ni vet ju att pensionärer också tar på sig blöjor med tiden.

Kulturen måste lyftas till en spjutspets. Så är det, sedan tänkte jag inte längre för kvinnan kom ut framfr mig i Tyresö och jag fick fullt skägg med att ligga på rullen i motvinden.

När jag kom hem fick vi/jag , den verkliga smällen. Salming har fått ALS,,,fy fan vad det tog. Den mannen som någonstans representerar allt gott en människa kan visa: klassvandrat, kämpat, för laget, för sig själv, älskad, alltid så vänlig och vad är tacken? ALS,,,så extremt orättvist.

Kommentarer

Populära inlägg