Svart himmel, en episod...


När planet glider de sista milen får jag en flashback till tiderna då jag flög långa flygningar, från typ Sydamerika, eller Zimbabwe eller något liknande. Den där halvsömniga dvalan, en gräns mellan dröm och medvetande, speciellt på slutet då man som en katt började känna igen vibrationerna från hemlandet. Den sista dimbanken, hur planet taxar ner, sjunker genom molnen, noll sikt och så ser man asfalten eller kanske är det betongen, de vita strecken som markerar början på startbanan och däcken kommer ner och den våldsamma bromsningen, släppet och man vet att man är hemma snart.



 Jag gjorde två böcker och köpte en kamera. Den ena boken är från sommaren, en liten sak, den andra är kattboken jag fixade lite med. Ni kan se båda om Ni kommer på min utställning den 4 december på Nya fotografiska galleriet på Hornsgatan 42. En klassisk adress, mitt emot bodde hjälten i boken Gentlemen av Klas Östergren och under skedde målningarna på Hornsgatspuckeln 1978 och på andra sidan gatan ligger Java, låg Java, det legendariska kaféet som i ny form, nu finns längre ned på Hornsgatan, närmare Timmermansgatan.

Kameran köpte jag, för att ha i vattnet och på beachen. 

Kommentarer

Populära inlägg