Ernst Haas, en av mina favoriter


Om jag skulle fotografera färg så skulle jag plåta som Ernst Haas. Han är helt fenomenal. Han plåtar inte människor, mer sinnen, sinnestillstånd. Det är makalöst bra. En annan idol jag har är Rothko, en makalös målare. I min barndom var jag ju kompis med Bengt Lindström, den svenske målaren. Också en underbar man som målade vilt som fan.

Jag gick igenom mina bilder från 1969 till 2020. Inte många, knappt en, håller måttet i jämförelse med mina gamla bilder. Det är mycket fascinerande. Det är därför jag söker något nytt, typ Haas. Ett nytt sätt att se, för det är ingen mening med att göra något nytt som är sämre än det man gjorde förr.

Det är som att göra böcker. Man gör dom för att de ska överleva i någons bokhylla. Det är allt. Jag minns då jag kom hem till en polare och han hade bilder av Klyvare på väggen.  Fan, jag hoppade till. Det var en bild från Irland som Berndt Klyvare tog någon gång på sextiotalet. Så bra och härligt att se en riktig BILD. Sedan kom Klyvare och jag att byta bilder så jag sitter också på några Klyvarebilder. Sånt är fint. Speciellt idag då Klyvare inte finnsmed oss längre.

Kattbilden har Ulf som bott i vårt hus på Naxos tagit. Det är Skopan och sedan Gudrun i trädet. Jag älskar verkligen dessa katter. Om en månad ser jag dom och det ska bli underbart.

Populära inlägg