Den 15 augusti slutar min utställning i Umeå. Ser att folk återvänder till jobben. Hösten är här. Det kan bli några fina veckor i augusti, återvändandets veckor med värme i luften och nya tankar. 

På Naxos är september och oktober bäst. De stilla månaderna, de bästa arbetsmånaderna.

Jag känner redan hur augusti tar grepp om hösten, hur morgonkylan ökar i det våta gräset då jag står barfota i daggen.

Jag tänker på  Daido, John Berger, mina vänner, hur de börjar dagen. Jag ska plocka ut Bianchin, cykla fem mil, tänka på Axel som åker skidor på en glaciär, laddar för världscupen. Vilket jobb. Rektorn är snart på väg mot Åre och sina elever. Själv drar jag till Medelhavet, låter mina fötter vandra i sand och dyningar. Sitter på kajen och ser båtarna komma och gå.

Kommentarer

Populära inlägg