Chokladen...

Det började bra. Fika på verandan, sedan åka och handla mat, men därefter. Sydvind. Den hatiska syd-vinden seglade in. Hur kan vinden vända bara så där.

Sydvind är ett helvete. Plötsligt blir allt sliskigt, svettigt och trögt. Plötsligt blir man myggbiten och 

på dåligt humör.

Sydvind är 100 procent elände

Går hem och försöker läsa en deckare. Går inte, den är helt enkelt för dålig. Läser på om alla som blir gamla i de blå zonerna. Det spelar egentligen ingen större roll vad man äter för mat, för alla de olika blå zonerna äter olika, man äter de man har, de lokala och man dricker vin. 

Man äter bara till 80 procent, alltså inte proppmätt och lunchen verkar vara det viktigaste målet.

Så långt kom jag, sedan kom de kritiska rösterna. Hur många av de som blir 90 ligger på ålderdomshem och är dåliga. Vad är livskvaliteten? Hur ser det ut idag då turismen allt mer tar över, tex på Ikaria.

Frågorna hänger i luften så jag ger upp och käkar de jag ska käka, det vanliga, nyttiga.

Söker ett stipendium på 300 000 kr, vilket jag aldrig får, men söka är fritt.

Fisk, får chokladsug, cyklar til affären köper chokladkaka, sedan ner till första fiket som är tomt, till

andra som också är tomt. På det tredje tar jag in en flaska vatten, det är också tomt och vattnet kostar 35 kr, vad fan,,,och mygg, det är ju sydvind, myggjävlarna har fått eget liv.

Cyklar hem, chokladkakan? De har jag glömt på myggfiket,,,också ett sätt att avsluta en kväll.
 

Kommentarer

Populära inlägg