What a life?


 Lund 1973. På väggen hänger tv av mina då starkaste bilder. Hyran var 49 kr, högst upp, kallvatten och muggen på gården. Jag levde där med en katt. Det var en ljuvlig tid. Jag var 24 år och vild på livet.

Idag körde jag längs kustlinjen, långsamt stänger ställena ner. Vintern närmar sig men det var svensk högsommar och jag tänkte ta ett bad. Efter badet körde jag åt andra hållet, in mot stan, för att käka en kebab.

Vinden, havet, solen, tystnaden. Jag räknade dagen till en av de allra bästa i mitt liv. En bland de tio bästa och flera dagar hade varit så.

Jag kom att tänka på den här historien om de luggslitna fiskarna som ligger på en brygga och lapar sol mitt på dagen. En yngre, medelklassgubbe går förbi dom, stannar och frågar en av fiskarna: Varför jobbar du inte så du får ihop lite pengar?

Fiskaren tittade på honom: Varför det?

Mannen: Jo, så du kan få lite standard, köpa dig ett hus och ha trevlig semester.

Fiskaren: Jag har ett hus och vad tycker du det här ser ut som. Jag behöver inte jobba för att ha semester. Jag har den redan.

Jag gjorde faktiskt två ganska avgörande saker i veckan. Jag stängde ner Insta och Fejan och slutade dricka kaffe före lunch. 

Att bli av med de sociala medierna är det viktigaste. Efter ett tag inser man att de mördar en, man töms långsamt, spelar ingen roll hur mycket man pytsar in. Man töms lika förbannat. Man kan göra driver för att sälja bilder eller göra reklam för en bok, men där tar det slut. Insta är ännu värre, man exploateras inte för samma mängd idioti som på Fejan och det finns många, många bra fotografer på Insta, men det går ju inte att se på bilder på det sättet. När jag ser någon som lägger upp en bild med 14 hashtaggar under så tycker jag synd om människan. 

Det andra jag gjorde, kaffet, var en välsignelse. Jag mår så mycket bättre om jag inte dricker kaffe på morgonen. Nu får jag lääääääängta till en kopp vid 13oo tiden. Det är helt fantastiskt. Att längta är så viktigt, såååå viktigt och sociala medier tex, gör att vi blir av med längtan. Allt på en gång,,,

Alltså, två fantastiska ändringar. 

Kommentarer

Populära inlägg