Vinter på ingång


 Katharina och Alex. Jag ser hemsk ut, sa Alex då han såg bilden. Det är lite den tiden numera. Folk kommenterar hur de ser ut och sedan vill de inte vara med. Det blir helt enkelt allt svårare att vara fotograf. Folk vill framför allt se snygga ut.

Det är problematiskt. Man får det svårt med berättelsen.

Ja, nu ska jag vara så där jävla reaktionär igen och det är ett riktigt jävla problem måste jag erkänna. På kvällarna lyssnar jag på mycket ny musik, men det är ju fan omöjligt att jämföra med det som kom på sextio och sjuttiotalet. Klart det finns bra nya grejer, men om jag jämför det med det jag såg och hörde på sjuttiotalet, så är det nya chanslöst. Ta bara en sådan konsert som Led Zeppelin på Madison S garden, 1970, tror jag. Fan, det är helt sanslöst. Jag kan se om den tusen ggr, jag är väl uppe på gång sex hundra nu.....

Samma med fotografi, det nya har så jävla svårt att jämföra sig med det gamla,,,märkligt, men jag tror jag lyckligtvis och olyckligtvis, föddes 1949  och har varit med hela vägen och sett så otroligt mycket som är helt livsavgörande, typ Jimi Hendrix, Cream, Jim Marshall osv,,,en människa född 1972 har inte samma bakgrund, de har lättare att se det nya, men det är som det är,,,tiden måste gå vidare.

I alla fall, jag har stängt ner Facebook och Instagram,,, man vil ha kvar sin bildlust och det går inte om jag har de sajterna uppe, de lilla som är bra kommer inte fram bland all otrolig skit som rullar fram där. Jag vill återgå till känslan som gör att jag får lust och min analys är att de sociala medierna dödar lusten helt. 

Därför kan man bara läsa den här bloggen här och kommentera här. Jag lägger inte upp den ngn annanstans.

Vinter på ingång, grekisk vinter. Det är läge att tända brasan, lägga i en tjockare filt i sängen även om jag på dagarna går i en T-shirt, men på kvällen och morgonen kommer det krispiga fram. Det är vinden som är faran, nordanvinden. Man får skydda kroppen med en jacka, för annars kan det börja värka lite överallt. Lite senare, i slutet av november får man ta på sig ett par långkalsonger på kvällen, inte för att det är svinkallt men marmoren kyler långsamt ner en, även om det är varmt inne. Man får helt lära sig att ha en extra tröja på inomhus,,,,

Det är den vintern jag väntar på, den med den extra tröjan på inomhus.




Kommentarer

Populära inlägg