Varför.....?

Skriver ut bilder. Det är ett slags sanningens minut. Plötsligt ser man kvaliteten, hur mycket som är oskarpt osv,,,grejen med att skriva ut bilder är ju att egentligen handlar det bara om att trycka på knappen så skrivaren startar, mata in 25 papper och låta det gå. Bilderna är ju klara redan, de har man ju fixat till i något program innan. Det är inte som med analog framkallning där man bearbetade bilderna i framkallningsbadet, mörkade, ljusade,  beskar,,, I skrivaren är det bara att köra. I teorin ja. Det hänger alltid upp sig och plötsligt kommer frun in och frågar VARFÖR man skriver ut bilderna? Det kostar ju några tusenlappar varje gång. 

Jag tappar koncepterna. VARFÖR? Inte vet jag? Jag är så van från den analoga tiden att det var ingen bild förrän man gjort kopian. Kanske är det samma sak här? Man vill se det slutliga, sedan kan man stoppa in det i en låda för det kommer i alla fall aldrig att hamna på någon vägg. Man lägger några tusen kronor på att skriva ut bilder så man får frid i kroppen.

Så har hela mina fotografiska karriär varit. Man har ställt ut överallt utan att få betalt eller lite betalt, någon gång, vart tionde år har man fått en del pengar, men slår man ut det på vad det kostat att göra utställningen så är det förlust ekonomiskt, men konsten räknar inte så, man räknar bara på de pengar man får i stunden. Om det kostade 10 000 kr att göra bilderna och man säljer för tre så gjorde man plötsligt tre tusen i vinst.

Det går inte att förklara. Det är rena vansinnet och därför blir jag så förtvivlat trött då min fru frågar VARFÖR? Kanske för att jag vet inget svar. kanske bara DÄRFÖR.


Annars, checka ni Beth Hart här....fan inte klokt, så bra hon är.. 
 

Kommentarer

Populära inlägg