Historiska bilder
Jag tycker mycket om den här bilden av Tomas Andersson Wij. Den är tagen i en källare på Mykonos då jag och Tomas var på väg hem från Naxos. Jag minns till och med vad rummet kostade, 80 euro. Svindyrt för att bo i en källare, men så var det på Mykonos också.
Det är sådana här bilder som gör att jag kommer hem som fotograf. Berättelsen om en människa. Upprinnelsen var att Christer Strömholm tagit en bild av Birgitta Stenbergs kompis, poeten Paul Andersson.
Att hålla på så länge som jag gjort, femtio år som fotograf, gör att det går upp och ner, man tappar lusten ibland. Det blir typ Farväl till Fotografi, men så kommer lusten tillbaka och det viktigaste är att förstå att man är viktig, att man betyder något, att man forsätter tro på det man håller på med. Och då kommer sådana här bilder som denna in i bilden. Den gör att jag fortfarande tror på fotografi och att den berättar om en man som med tiden skulle komma att bli en stor artist. En historisk bild som jag skulle vilja uttrycka det.
Det är sådana här bilder som gör att jag kommer hem som fotograf. Berättelsen om en människa. Upprinnelsen var att Christer Strömholm tagit en bild av Birgitta Stenbergs kompis, poeten Paul Andersson.
Att hålla på så länge som jag gjort, femtio år som fotograf, gör att det går upp och ner, man tappar lusten ibland. Det blir typ Farväl till Fotografi, men så kommer lusten tillbaka och det viktigaste är att förstå att man är viktig, att man betyder något, att man forsätter tro på det man håller på med. Och då kommer sådana här bilder som denna in i bilden. Den gör att jag fortfarande tror på fotografi och att den berättar om en man som med tiden skulle komma att bli en stor artist. En historisk bild som jag skulle vilja uttrycka det.