En av Jeans bilder


En av Jean Hermanssons bilder på mig och Maud. Vi var på väg till Malaga på min motorcykel. Maud skulle ta bussen från Malmö till Paris och jag skulle köra hojen. Jag vet inte riktigt varför hon tog bussen, men hon var lite less på att sitta bakpå en hoj i 150 genom  Tyskland och halva Frankrike. Jag skulle plocka upp henne på en parkeringsplats strax utanför Paris och sedan skulle vi fortsätta ner till Malaga.

Vi sov i Jeans stora lya vid Möllevångstorget. Hans labb låg i samma lya och vi satt halva natten och kollade på hans fina bilder. På morgonen klev Maud på bussen och jag hängde på med hojen. Jag kan säga att det är ganska hårt att köra i kapp med en landsvägsbuss. Den stannar ju aldrig, eller i alla fall ytterst sällan.

Till slut kom vi ner till parkeringsplatsen utanför Paris. Maud klev ur bussen, hoppade på hojen och det värsta regnvädret brakade loss.

Vi kom till Malaga. Maud pluggade spanska och vi bodde med en snäll tysk tjej strax söder om Malaga. Det var en bra vinter. När vi körde hem kom regnet först på autobahn, strax före färjan. Jag minns att den dagen körde vi 125 mil på en dag.

Det gick det med. På väg in från Trelleborg var det storm. Vi ringde Jean, fick sova en ny natt hos honom.

Till augusti kommer det en fin film om Jean som polarn Petter har gjort. En mycket fin film. Jag gör reklam för den redan nu. Och jag säger återigen: Bilden ovan har min gamle vän Jean Hermansson tagit.






























Populära inlägg