Lucia 1954


Min mor hette Saga. Vackert namn. Hon var blond, luciakandidat i Lycksele då hon var ung. Hon fick mig då hon var 17 eller 18. Jag kom att heta Mickhael. Det var också vackert. Min mor tillhörde den här generationen kvinnor som såg ljuset men inte riktigt kunde komma på hur de skulle kombinera moderskapet, familjen och arbetet. Många kvinnor gick under där, i längtan efter det de inte kunde få till.

Bilden är tagen av en beväring på Markan på Skeppsholmen. På Kyrkvägen, som den lilla gatstumpen så vackert heter. Vi bodde där ett tag. Mamma hade en liten flirt med en beväring och mormor o moster skötte det fina fiket med stor varm spis, isblock i kylskåpen. På morgnarna skars det varma frallorna upp. Det var alltid tidig morgon. Mina kvinnor, de som skötte mig, hade alltid varma händer och rosiga kinder.

Populära inlägg