Konstigt att man aldrig kan knäppa skjortan rätt.
Såg att Affe skrev om sin natteknik, så då kan jag väl skriva om min fotografiska teknik.
Jag försöker förenkla allt. Förr då jag körde med Nikon och Leica så var det Trix, d-76 och Ilfords fotopapper, innan dess Orwo, Emak och Agfa, men idag ska vi snacka om dagens teknik-
Två kameror, Panasonic Gf1 med pannkakan på 20 mm och en ny Ricoh med 28,35mm glugg. Det är allt. Två minneskort och ett anteckningsblock. Ett extrabatteri till varje kamera.
Det är grunden. Jag kör aldrig kamerorna under 400 asa, håller mig mellan 400 och 1600 asa, i något nödfall 3200, men det har nog aldrig hänt. Använder bländarförval, försöker alltid hålla mig på 4, 5,6 bländare.
Kör alltid jpg, har gett upp raw för det slöar ner kamerorna så mycket och jag kan ej heller se ngn större skillnad på jpg och raw.
Kör aldrig färg, har kamerorna inställa på svartvitt från början.
Efter varje dag tömmer jag kamerorna, väljer ut de bästa bilderna, behandlar dom i PS och/eller Silver efex och sparar dom i Tiff. De andra bilderna lägger jag i en mapp tills vidare. Det betyder att jag sparar ca fem bilder i Tiff varje dag och de bilderna hamnar i en speciell mapp, en kvalitetsmapp där jag hämtar bilder till mina projekt.
Jag skriver alltid ut mina bilder på papper, A3 eller A3+, aldrig mindre, sällan större. Har en Epson 3880. Oftast kör jag på Epson arcival matte, deras kanske billigaste papper. Jag testade att köra samma bilder på ett dyrt sk traditionellt papper och på det billiga arcival matte och lät folk bedöma bilderna. Ofattbart nog tyckte 90 procent att det billigare papperet gav bättre printar, medan jag själv kunde se att det dyrare papperet tog bättre i svärtan gav mer detaljer, men det övergripande intrycket var att det blev mer drag i arcival mattepapperet,,,ja, ni förstår, man kan börja undra ibland, måste gå på sin egen smak,,,,så är,,så är det, och slutligen så gör jag böcker på Blurb, många har jag gjort nu och det fungerar utmärkt.