Barndom.

 




Jag gjorde för något år sedan en resa till Norrland, för att leta efter min bakgrund. En bakgrund som jag inte vet allt om, eller egentligen ganska lite om. Vi hade ett hus vid havet, en sommarstuga, som min farfar, smeden Helmer byggde med farsan och farsans brorsa. På den tiden byggde man sina egna sommarstugor.

Det var ett trähus, med punchveranda, och två mindre uthus. Vi hade havet hundra meter ifrån oss. Ett antal blåbärsris och stora granar skiljde oss från havet, Bottenviken, och den gistna ekan som alltid luktade tjära.
Nu, när jag gjorde den här resan för att finna min bakgrund, som inte gick att finna, eftersom alla var för gamla för att berätta, eller inte ville berätta, eller var döda, så passerade jag vårt sommarhus i Norrland. Nu var det nerbrunnet, överväxt och det enda som överlevt var en järnsäng. Bilderna jag tog handlade om vägen dit och minnen som fanns kvar. Det var ljusa minnen med programmet Sommar, en blond mamma och goda bullar.

Kommentarer

Populära inlägg