Sommarlovsdikt

En älg på vägen.
En ung älg.
Står i skogen och stirrar på mig.
-Huh, säger jag.
Han står kvar och stirrar.

Någon mil senare.Rådjur och kid vid vägkanten.
Stannar cykeln, men de försvinner in i skogen.

Stigtomta.
En kaffe och min banan från bakfickan.
Mina cykelkläder är rena, luktar gott.
Förra veckan gick brandlarmet då jag kom till macken för de stank så förbannat.

Lakanen hänger ute i vinden. En vacker hackspett står på gräsmattan.
Två myror biter mig i ballen så det svider som syflis från Nicaragua.

Sill och potatis till lunch. Tredje dagen i rad. Jag klagar inte.

Katten sover på soffan, kommer plötsligt ut och äter upp en fågelunge.

Dricker kaffe. Vännen P stiger på planet i Aten. Jag kommer snart dit.

Hur mycket skit tål ett folk?

Jordgubbarna är veka i år, blaskiga. Typiskt tecken på stress.
Grekiska tomater är som livet. Ju buckligare, desto godare. En slags naturens Milf.

Min fru rider i skogen. Jag väntar på Touren. En Slasbok glider ur hyllan. "Att resa sig upp och gå". Tunn sak, men dunderbra. Påminner om grekiska tomater.

Jag sitter still, katten sover igen. fåglarna låter. Tystnaden ekar på naturens vis.
Katten sover i sängen. Soffan är ledig. Touren väntar.

Populära inlägg