MANUAL....
Digitalkamera eller telefon
På kameran kör jag jpg direkt, har alltid iso/asa 400 i på sommaren och på vintern 1600 asa, Om det mörknar på sommaren ökar jag till 1600 och om jag går in i mörka miljöer kan jag skruva upp till 3200. Jag kör aldrig auto iso.
Jag kör 0,75, till ett steg underexponerat. Alltid, för att det räddar de ljusa delarna i en bild om det är svårt ljus, man slipper det utfrätta, sedan lyfter jag bilden lite vid den sk kopieringen,
Jag ställer in P på kameran och sedan rullar jag med hjulet med tummen om jag vill ha en annan bländarkombination, säg att du har 250/ 8, kanske vill ha 500/5,6.
Tiden är viktigast, så det inte blir skakoskäpra, därför har jag 400 asa på sommaren, då får jag tider runt 250/8, 500/ 5,6, perfekt och inomhus, om jag börjar få tider typ 30/ 2,8, eller säg 30/3,5 , så skruvar jag upp asat till 1600, kanske 3200,,,för att kunna plåta i det mörka ljuset. Kör nästan aldrig blixt med digital.
Sedan duplicerar jag den här filen och läger undan den ena av de två.
Så in i Photoshop...eller som jag , Silver efex pro2, om jag kör in bilden i photoshop, så rör jag bara två spakar. Är det en färgfil, så drar jag mättnaden i botten och den blir svartvit, sedan är det bara kontrast och ljushet som gäller och jag försöker hålla kontrasten precis så den börjar bli för mjuk, väldigt små rörelser med kontrasten, o sedan ljuset och kanske beskärning och lite, lite skärpa. Väldigt enkla grejer.
Nu har du bilden som du vill ha den, spara den i Tiff, och duplicera den i jpg. Tiffbilden är ditt arkiv, jpgn kan du skicka ut på fejan osv,,,om du sedan ska kopiera en utställning, går du tillbaka o hämtar tiffilen och gör kopian därifrån. Du kan oxå duplicera tifffilen och göra en jpgkopia....så nu har du ett arkiv med tiffiler som är dina VIKTIGA bilder, sedan har du JPGorginalet, givetvis bara de bästa bilderna och du är nu med i matchen..
Så det viktigaste, ASA, 400 till 3200, sommar, vinter mörkt och ljust. Aldrig autoiso. P, på kameran, rotera mellan bländarna, tiderna, sedan minus 1 , för att inte få utfrätta högdagrar. Gör bilden svartvitt, dra ner mättnaden, eller använd Silver efex pro2.
Skapa ett fungerande arkiv med Tiff och Jpg filer.
Sedan till den eviga diskussionen om RAW eller JPG, båda fungerar. Det är möjligt att det blir bättre med RAW, men jag har aldrig sett det och min fotografstil funkar bra med JPG, jag tycker helt enkelt det blir för bra, nästan dött med de nya digitalkamerorna. En annan diskussion är anlogt kontra digitalt i svartvitt och kopiorna. Det är ingen diskussion. Att kopiera analogt, i bad, är så jävla överlägset på alla sätt. Tekniskt, känslomässigt och det är som fotografins själ sitter i film, mörkrum och en vacker selentonad kopia. Om jag koperar analogt så kan jag titta på de printarna i evighet, år ut och år in. Jag tittar aldrig på en utskrift, det fungerar, men det är skit i grund och botten och det kommer aldrig att ändras så länge jag kan kolla på en analog print, säg gjord på Agfa Brovira eller Ilford multigrade. De sk utskrifterna är okej, men de är bara en fråga om ekonomi och ickeval.
Håller självklart med ang den analoga svartvita kopian. Men för en som växte upp med filmen kan jag tycka att vurmen för det analoga idag är lite komisk när bilden å innehållet inte verkar vara lika viktigt.
SvaraRaderaMan får se det som en början, det är ändå ett ställningstagande ifrån att ta knäppmed mobilen,,, nästa steg borde ju vara att kolla på de gamla bra fotograferna.
RaderaJag brukar rek Micke Berg som en av dem. Tack för att du har varit å är en stor inspiratör!
Radera