Den fotografiska historien... vad borde man titta på?


 Om man vill lära sig något om fotografi så ska man nog helst kolla på VAD som gjorts. En sak är ju klar, det har blivit en paradigmskifte och det skiftet består av det digitala. Egentligen är det samma sak, vilken teknik man än har, digital eller analog. Det är samma bilder man tar, men distributionen är annorlunda.

Först så kom ju den här stora fotograftiden, femtio, sextio, sjuttio och fram till 2000, sedan kom det digitala och förändra långsamt tillvaron för fotograferna och numera är det digitala det som dominerar. En del börjar med analogt igen, men i mina ögon är det ju bara en teknikgrej, man vill greja med händerna. Det är ju inte många som snackar bild som sysslar med det analoga, man snackar mest om hur cool det är att ha ett mörkrum.

Om jag skulle återgå till det analoga, vilket jag inte har råd med, hyran och materialet är för dyrt för mig, så skulle jag kanske plåta 7 rullar i veckan, vara lika smarspakad som jag på den tiden jag höll på med analogt och film. Sedan skulle jag bara kopiera de bilder som jag såg som konstverk, som utställningsprintar. En väldigt enkel och liten produktion. Kanske femtio kopior om år. 

Inspiration?

Cartier Bresson

Eugene Smith

Robert Frank

Mary Ellen Mark

Imogen Cunningham

Kertesz

Izis

Strömholm

Sune Jonsson

Peter Lindbergh

Avedon

Don McCullin

Koudelka

Sally Mann

Man kan ju börja där, sedan gå framåt i tiden..det finns massor med bra fotografi, men jag tror man måste bygga en bas så man fattar vad man gillar och sedan hålla sig öppen. Det är som med musik eller böcker, man skapar sig ett förhållningssätt.

I mina ögon har den moderna fotografin, blivit för rå och den berättar för lite. Och den är framför allt för mörk, tekniskt för mörk. Så mörka bilder som man gör idag, med usel teknik, där det inte finns någon teckning eller info i det mörka partierna, såg man sällan på den analoga, filmtiden. Ta Euguene Smiths The Loft, eller hans Pittsburghstory, jättemörkt och fenomenalt kopierat. Se Koudelkas Gypsys, stenhårt, mörkt som fan, otroliga kopior, så långt ifrån det här digitala skithanthantverket som så ofta förgiftar bilderna på Insta och Fejan. Se Strömholm, sk mörka bilder, perfekt balanserade både tekniskt och mental, moraliskt. 

Mycket att lära här. Trevlig läsning o tittning.




Kommentarer

Populära inlägg