Munken

Jag letar ett par tunna svarta byxor och när jag gör det påminns jag om mitt ideal som människa. Tidigt 70-tal tränade jag mycket karate. Det höll min ångest på mattan. All träning är bra mot ångest. Det var kraften, rörelsen, meditationen och den enorma koncentrationen.

Sedan kom Bresson med Zen och skjuta båge och jag insåg att jag är en människa som vill göra samma sak, hela tiden, och komma djupare och djupare. Inte göra nytt, utan gå på djupet. I samma veva började jag fundera på om jag skulle åka till Japan och försöka få träna och leva som de riktiga senseierna. De små kraftfulla gubbarna som såg ut som huggkubbar.

Jag insåg också att mitt ideal var en munks. Jag ville bo enkelt, mycket enkelt. Ett rum med en stor säng, en bord och några stolar. Det skulle finnas några böcker. Helt rent. Japanskt. Enda dekorationen skulle vara färska blommor.

Min klädsel skulle vara två  lediga dräkter, som en kostym men friare, en svart och en ljus, några skjortor, några byxor och två par fina skor. Allt i högsta kvalitet. Jag skulle köpa nya kläder max vart tionde år. 

Det var en vacker tanke och jag bär den ännu.

Mitt liv skulle vara ytterst enkelt. Arbeta med min kropp och mina tankar. Gå ut på kafé, bära sig värdigt åt i alla lägen och visa stor ödmjukhet mot och för andra människor, men innanför den här synliga fasaden gällde stenhård disciplin. Arbeta varje dag, sköta kroppen varje dag. Fann jag kärleken så måste jag finna en form för den som passade munkens liv. Det var kanske stötestenen?

Jag höll på det här i många år, sedan tappade jag greppet, troligtvis för jag kunde inte hitta något ställe att träna på och andra saker tog över. Idealet har dock alltid varit samma. Maximal enkelhet, fördjupning, avstå från förnyelser, värdighet.

Sedan har åren gått och jag har glömt bort de här disciplinära reglerna. När jag letade de tunna svarta byxorna kom känslan upp. Om att ha en slags kostym, leva i  enkelhet, gå på djupet.

Mitt vackra träd representerar allt det jag inte riktigt fick ihop men ändå har som modell i livet. Skönhet, styrka, värdighet, absolut enkelhet  och evigt liv.


Kommentarer

Populära inlägg