Fredag

En fredag i Stockholm. Det skulle kunna vara en fredag överallt. Jag tar min fjärde spruta. Det sker som i en överraskning. Det dyker upp en tid på mobilen. Jag tar den och så är det klart.

På fikatiden som alltid är 1300 var vi ett bra gäng. Jag har ett lågtryck i mig. Det går bra med en del och mindre bra med en annan del. Människan är bra på förluster. Nytt liv kommer till. En förlorad kärlek tex, kan alltid ersättas med en annan. Inte samma som den första, men en annan.

Det gäller allt. Nu handlade väl förlusten inte om kärlek, mer om en slags tröghet i arbetet. Man får omdisponera. Man får alltid omdisponera.

Åker strax söderut. Fick en bild från mitt hus, såg hur ljuset låg på mot väggen och det klickade till i hela kroppen. Jag vet precis vad det betyder. Nätterna är svala och morgonen en ren skönhet. Egentligen älskar jag alla årstider på ön. Sommarens enorma hetta är som ett varmt bad, kräver en långsamhet, en eftertänksamhet. Det finns inget mitt i mellan. 

Ibland när det är som varmast på Naxos kan jag känna att det går inte ens att gå att handla. Det är då man omprogramerar. Då går man till affären före 9 på morgonen eller efter 20 på kvällen. Det är hela tiden så. Livet är som en deg som man möblerar om. Sedan sticker man i tre ljus i degen, träning, arbete och siesta. Håller man de tre ljusen levande kommer man långt.


 

Kommentarer

Populära inlägg