Dagens seriösa blogg




Efter träningen på gymmet tar jag mig en kaffe och tänker på det seriösa läget. Bilderna här är tagna i mars/april och oktober.
Den översta, då jag precis opererat bort njuren, tre veckor innan opererade jag prostatan. Den undre bilden tog min kära fru på Naxos i oktober, sex månader emellan. Sex månader mellan liv och död.

Vi vet alla vad prostatacancer är. Vi har många vänner som torskat på det. En lömsk sjukdom som man dock ganska enkelt kan lokalisera och kontrollera med lite tur. Det gäller mest att gå och ta ett PSA-prov, vilket jag rekommenderar alla män som är över sextio att göra. Det är ett bagatellartat prov och det finns en del snubbar som tycker det är jobbigt med ett finger i röven. Glöm det. Trams och inget annat.

Själv så tyckte jag prostataoperationen var en ganska enkel sak. Det gick väldigt bra för mig, och när jag sedan opererade bort njuren, som upptäcktes av ren flax, så var det en aning jobbigare.

Men, livet, har sina up and downs, man måste se det som en gåva och göra så gott man kan. Två tunga operationer sätter livet i perspektiv. Vad är viktigt? Vad är roligt? Vad kan man göra för sina medmänniskor? Det blir allt tydligare att ge är det som ger lycka. Inte att skaffa sig en massa skit.

Nog om det. Ni män som blir sextio, testa er.



Populära inlägg