Dagar utan mening
Det här är ingen dålig bok. Den borde ni läsa....
Naxos
Färjan är som vanligt tre timmar försenad. Det är mitt i
natten och det är tryckande hett.
- Vad har du i alla
väskorna? Det är ju tungt som bly.
John har börjat surna till. Jag förstår honom. Det är
femtio kilo bilder vi släpar på. Redan vid avfärden från Arlanda hade jag
problem med övervikten. Några andra resenärer fick ta en del av mitt bagage för
att jag skulle slippa betala extra.
- Det vet du väl
att konsten väger, säger jag. Kom igen nu. Det är bara några trappor kvar.
John är inte den som ger upp i första taget. Han
fortsätter att släpa mina väskor över de kantiga trappstegen. Vi är på väg till
mitt hus längst upp i Naxos stad. Svetten dryper på ryggen. En kvinna öppnar
ett fönster och ber oss vara tysta.
- För helvete, säger John ilsket. Kom ut och bär istället,
men kvinnan har redan dragit igen fönsterluckan. Den sista trappan, femtio
meter. Jag kan se himlen. Jag bor högst upp och de sista metrarna är alltid
lika paradisiska. Den svala nordanvinden från Mykonos tar fart på det lilla
torget, letar sig ned i gränden och kyler ned oss.
Grannen är vaken och spelar klassisk musik. Det ljuder
vackert i gränden. Vi stannar upp.
- Han spelar alltid,
mycket Maria Callas. En gång när jag passerade spelade han Cohen, klockan två
på natten. Det är starkt av en nittioåring.
- Ja, man är snart
där själv, säger John och pekar på packningen.
Vi står på torget. Metropolis. Här finns bara kyrkor. Inte
en krog eller pub, inte ett disco, bara förlamande skönhet, tystnad och suddiga
människoröster. Här uppe härskar tystnaden och stillheten. Jag har alltid velat
bo så här. Ensam, i tystnad, men nära till umgänge och glam.
Mina barn, Saskia och Petter, är fulla av spring i benen.
- Pappa, tror du
katten finns kvar? Kan vi gå och hälsa på Dean och Russel?
- Vi får se i
morgon. Nu är det mitt i natten, men jag ser att både Dean och Russel är här.
Deans joggingskor står ute.
Vi går in i den lilla trean från 1200-talet. Jag och en
kompis kom över lyan genom kontakter för några år sedan.
- Fan, vad skönt. Jag är helt slut i kroppen.
John lägger sig på en säng och vilar. Han är kolsvart i
skinnet efter en månads segling. Inte blir det sämre av att han har vallonblod
i ådrorna. Det är en vacker karl. En stillsam munk som jag brukar kalla honom.
Jag packar upp medan barnen borstar tänderna, springer in och ut på terrassen
för att kolla om förra årets myrbon finns kvar. Det gör dom tydligen för barnen
börjar reda smida planer på hur myrorna skall utrotas. Citron och varmvatten
var förra årets stridsmedel.
Jag ställer upp min utställning av fotografier mot väggen.
En bit av mitt livsverk som skall ställas ut i Naxos under sommaren. Resor i
världen: Bon Voyage.
Barnen kommer in och lägger sig i sängarna. Tolv och
sexton år. Blondiner. Dom ligger med huvudena mot varandra, som dom alltid har
gjort på resor. Dom är starka tillsammans, halvsyskon. Hemma ses dom varannan
vecka. Varannan vecka är dom hos sina olika mammor. Jag tycker det är skönt att
ha barn på halvtid, arbete på den andra halvtiden.
Jag lyssnar på deras prat. Dom är glada, men trötta.
- Godnatt pappa, säger dom för tredje gången. Jag går in
och ger dom en sista kram.
John sitter på verandan med en Metaxa. Han häller upp en
snutt till mig också.
- Det blir nog en
bra sommar i år med, säger han. Dina barn är fantastiska. Att dom orkar resa så
långt. Jag har aldrig hört dom gnälla om någonting.
- Nej, dom är
lyckan i livet. Jag fattar inte folk som säger att barnen har hindrat dom i
någonting. Mina ungar har bara gjort mitt liv bättre.
Vi dricker ur. Jag ser bort mot bergen. En ankarkätting
dras upp i hamnen. En stor färja är på väg mot Pireus. Det är dags för sängen.
Jag går in i det stora vardagsrummet, med en takhöjd på
fem meter. Fönstren sitter högt och trägolvet har breda träplankor med
självgung. John sover i munkcellen, ett litet rum bredvid terrassen. Jag öppnar
dörren, släpper ned ett skynke så jag kan känna vinden dra genom lägenheten. I
morgon bitti skall jag gå till bagaren och köpa färskt bröd och marmelad.
Vinden är stilla, skynket rör sig inte en millimeter. Det
blir en varm dag i morgon.
När jag vaknar går jag genom huset. Barnen sover tätt
ihop. John ligger med ett öga öppet. Han ser på mig, vänder sig demonstrativt
om och jag går ut på den andra terrassen.
Jag tar med mig en kamera och gör en promenad. Jag har
fotograferat i trettio år. Det har gått ganska bra. Jag har levt på mina
bilder. Ibland frågar folk mig vad det var som fick mig att fotografera?
Friheten. Att bara gå ut och söka sig själv, kontakt med gatan, livet. Ett
tillfälle att översätta sina egna känslor till bild och pengar.
Jag vandrar ner genom gränderna. En sliten vägg. Ett
typiskt Strömholmmotiv. Jag träffade honom precis innan jag stack till
Grekland. Han har inspirerat mig hela mitt liv. Hans sätt att leva, bo, agera.
Jag har ärvt hans ensamhet, men tagit mer hand om mina barn. Inte levt på
kvinnor i samma utsträckning, men hela hans attityd har påverkat mig. Att flytta,
att vara trogen sin konst, att hellre göra något halvkriminellt än hora för
reklammarknaden.
Jag försöker vara disciplinerad, men öppen för slumpen.
Disciplinen består av att varje dag arbeta, alltid arbeta. Slumpen är något som
dyker upp med jämna mellanrum i en disciplinerad människas vardag.
Grekerna är morgontidiga med sitt kaffe. Jag får en kopp
svart kaffe, lägger ifrån mig Leican på bordet. Dyker det upp en bild tar jag
den. Jag föredrar att skriva i min anteckningsbok. Jag gör budget några gånger
i veckan och skriver också ner mina planer för den närmaste veckan och för
året.
Det går en timme på cafèt. Sitta och glo på folk, sno åt
sig en blick här och där. Var i består den svenska standarden då vi aldrig har
tid med sånt hemmavid? Försök bjuda ut en normal svensk på kaffe. Omöjligt. Han
är på jobbet. Kan inte komma ifrån.
När jag kommer tillbaka är ungarna ute och spelar boll mot
kyrkan. John sitter med sin kombinerade the och kaffefrukost. Det tar minst en
timme för honom att äta frukost.
- Har ungarna käkat frukost, frågar jag?
- Vet inte, tror
inte det, säger han och tittar sig omkring på bordet.
- Jag går och
hämtar in dom, så kan vi äta tillsammans.
Barnen leker i den vildsinta solen. Dom springer in och ut
mellan kyrkans olika väggar med sina bollar.
- Det finns frukost, säger jag.
- Vi kommer snart, skriker dom tillbaka och försvinner
bort runt hörnet.
Medan barnen äter frukost står jag i vardagsrummet och
monterar bilder. Jag har alltid tyckt om att vara ute i god tid. Oftast har jag
mina utställningar klara ett år innan dom skall upp. Hela min arbetskarriär har
varit inriktad på att det är jag som skall ha kontrollen. Jag gör mina bilder
för att förstå mig själv, se hur jag själv står i förhållande till omvärlden.
Det är viktigt att leva ett enkelt och värdigt liv och i det ingår att ens
arbete är viktigt. Kan jag tillföra världen lite glädje och kärlek har jag gått
långt.
John har försvunnit och jag lyssnar på barnens röster.
Vilken frid det finns i att ha harmoniska och hungriga ungar. Jag har två barn
med två olika kvinnor. Ibland kan jag fundera över om jag gjort mina barn ont
genom att inte ha en vanlig familj, men jag blir allt mer övertygad om att så
är inte fallet.
Min sorts familj blir en allt mer vanlig familjeform.
Tiden är över då en familj består av pappa, mamma, barn. På samma sätt som
bondesamhället är över. Jag ser på andras barn som mina. Vi borde tillsammans
äga alla barn, älska och skydda dom som vi skyddar våra egna.
Barnen försvinner efter frukosten. John är också försvunnen.
Han sitter troligtvis nere i hamnen och kollar på båtar, ritar några
teckningar. Jag radar upp bilderna längs väggen från mina resor. Från början
reste jag iväg för att rymma hemifrån, vandra från min bakgrund. Det var hårda,
ensamma resor med tårar i halsen. Sedan reste jag som yrkesman. Det var dom
sämsta resorna.
Numera ser jag mig inte längre som resenär. Nu reser jag
för att bo, leva vardagsliv, arbeta på plats. Min hjärna har intryck för de
närmaste hundra åren. Jag reser för att hamna i en miljö som är vänlig för
kroppen och psyket. Där det är varmt, finns barer och restauranger, berg och
hav.
- Mike? Min granne Dean knackar på den öppna dörren.
- Du har post från förra sommaren som vi sparat till dig.
Dean är en vältränad sextiofemåring. Vaderna är fulla av
muskelknutar. Varje morgon går han en mil till havet, simmar en timme innan han
går tillbaka till stan. Hans partner Russel är precis tvärtom. Trött,
ointresserad av det fysiska, en tänkare.
- Det är väl mest gamla räkningar, säger jag och kollar i
bunten.
Jag hittar tre brev från olika vänner från förra sommaren.
Jag tackar Dean och han försvinner. Ett av breven är från Nils. Han gnäller
över livet, vill förändra sig.
Jag blir lite full i skratt. Det har gått precis ett år
och han har inte bytt jobb och än mindre kvinna.