Mallorca

Jag drömmer om Mallorca. Igår började Mats snacka om att vi skulle åka till Mallis till hösten och cykla. Det lät helt underbart. Han hade någon lägenhet vi kunde få låna. Det kostar ju bara några hundra att flyga till Mallis, typ oktober. Det blev en dröm av det.

Annars: en skitnatt. Min fru är förkyld och jiddrig. Jag vaknade med jiddriga ögon och slak kropp. Varför ska man kyssas? Varför ska man bli smittad? Ska jag måsta leva som Kalla, knappt våga se en människa i ögonen för hon är så rädd för att bli smittad. Ärligt talat: hon är en skön typ, men något over the border vad det gäller en hel del grejer.

Norska skidtjejerna är sura över dopingryktena? SÅ konstigt, eller hur? Var det inte så att Björgen blev mycket bättre efter hon började med astmamedicin? Nu kör väl alla med astmamedicin och det kan jag förstå eftersom skidåkare sliter grymt på luftrören.

Pantani, min idol. När han klättrade uppför bergen i sin bandana så gick det rysningar i kroppen. När han slängde bandanan så visste man att nu var det allvar. En stor idrottsman, en sorg att han gick under så ledsamt.

Heroes of pain är den bästa fotoboken 2014. Spöar allt.

Om fotografiets död eller framtid? Jag skiter i vilket. Jag ingår inte i utvecklingen längre. Det är de ungas val som avgör det hela. Kan någon utveckla internet till att bli bra för bild? Det är troligtvis där framtiden ligger, men personligen tror jag inte ett skit på det. Jag ska gå runt och försöka köpa på mig gamla fototidningar eftersom det är där skatterna ligger för närvarande.

Jag sitter i vår fantastiska lya och drömmer om Mallis. Mina krav på standard är noll. Jag bodde i ett cisternhus, min fru tyckte det var vidrigt. Jag själv såg med lätthet ett framtida liv i det huset. Så stora är skillnaderna. Det enda jag bryr mig om är sol.

Är det korkat? Att bry sig om sol?

Mina workshopelever går från klarhet till klarhet. De blir allt tydligare. Det är fint, gläder en gammal uv som en annan.

Den här grejen i Malmö är konstig. Det märkligaste är Malmösnuten. Vad är det för fel på dom? De har nu gång på gång visat upp sin inkompetens. Det är helt ofattbart hur de har hållit på de senaste åren. Vad det gäller smågrabbarna så är det bara tragiskt. Jag fattar att de tydligen hade varit skitjobbiga de där smågrabbarna men nog borde en vakt på 80-90 pannor kunna fixa en liten grabb på ett bättre sätt.

På samma sätt är det med de här grabbarna med somaliskt påbrå som hängdes ut i pressen för våldtäkten på Finlandsbåten. För de första: de kanske är oskyldiga? Vem vet? För de andra: Varför gör man sådan grej av att de har ett visst påbrå? De är väl svenska ungar? Om en kille från Stockholm våldtar en tjej, ska man då säga Stockholmaren med värmländskt påbrå. Är man svensk så är man svensk och skippa påbråerna.
Anledningen med påbrå är givetvis rasistisk.

Jag läser Lundells blogg. Han är bra. Gör mig glad. Jag minns när jag frågade om han inte skulle komma på en vernissage jag hade och skämtade om att han kunde ta med sig gitarren och lira en låt. Det tog han illa upp av och bröt kontakten. Plura och Tomas Andersson Wiij har annars spelat på en del av mina vernissager. Det var fint. Det tackar man för.

Populära inlägg