Om att sortera





Vinterns olika ansikten. Läser DN. det är underbart med papperstidning. Patrick Cockburn skriver skoningslöst om IS. Fiaskot  Irak och Afghanistan. Själv funderar jag på hur länder som Qatar kan få handbollsVM. Eller Saudarabien? Hur kan vi göra affärer med dom? Det är ju rena medeltiden.

Det blir ju allt tydligare att i varje hemsk konflikt, typ IS, Syrien, Arabiska våren, så är det kvinnorna som till varje pris ska  krossas. Ibland känns det som om kampen handlar om att inte uppnå jämlikhet. Jag börjar allt mer tro att Sverige, världens jämlikaste land, har kunnat komma så långt som vi gjort, genom att inte ge religionen någon större betydelse. Islam har en hel del att ta itu med.

Det är också fascinerande att läsa Levy, filosofen och författaren, som verkar vara en man som kan hålla tre tankar igång samtidigt. En man som kan kritisera alla religioner, utan att bli värsta rasisten eller mörkermannen.
Själv letar jag cykellopp i Italien i april. Se nästa blogg,

Här är annars en fin film med Anders Petersen.
https://vimeo.com/34125446

Det bästa med den här filmen, förutom att Anders är lika fin på att prata som alltid, man blir alltid glad över att se honom snacka, så tycker jag de senaste bilderna, de turkiska, håller en ljusare ton än han kört de senaste åren. Det finns mer positivt i de här bilderna. Mer lust, säg glädje. Han backar av lite, pressar inte så hårt på människorna och de gör gott, tycker jag. De blir helt enkelt, för att använda Anders egna ord, trovärdiga Det tycker jag om.

Jag satt med en av mina begåvade workshopelever idag. Han hade sorterat upp sina bilder och det blev mycket bra. Tänk att så mycket i livet handlar om att sortera?

Populära inlägg