" Skaffa en fristad i nuet. det är ungefär vad du kan göra"?
Så slutar Lundells  Visenterna och vi vet ju att han gifte sig med damen han skriver om.
Lycka till. Vi får se om ett år eller två om det har hänt något.

Det är en jävla tjock bok, inte värd att köpa, men eftersom jag fick en massa stålar just nu så kunde jag väl ösa in några kronor på Lundell och Östergren. Sagt och gjort. Östergren skriver bättre men Lundell är mycket intressantare.

Tänkte på andra mastodontverk som Lars Norens gnällbok. Fick ju en massa cred. Handlade om en man som hade en för ung brud, spenderade kopiösa mängder stålar på ett hus på Gotland och på kläder. Deppig ta mig fan hela tiden. Eller Knausgård som verkar plocka upp skiten ur toan då han skitit för att beskriva sin avföring. Hur jävla tråkig som helst.

Nu blir säkert någon besviken på mig. Alice Munroe då? Hon är ju nästan oläslig, så tung och laddad och seg. Hur vore det med LITE luft mellan raderna.

Nåja, jag gillar korta böcker. Hyllinger är okej, Slas är mästaren, Lundells bästa Vinter i Paradiset tillhör mästerverken. Duras får till det. Smärtan. Huh, vilken bok. Den nya pristagaren är okej, inget man hoppar högt över. Han har gjort sin grej, det är fint. Folk snackar om Murakami, då kan man lika gärna ge priset till någon svensk deckardrottning som knappt kan skriva. Han är ju totalflummig och kan inte föra en historia framåt, Tacka vet jag hans kortaste bok, om löpning. Den är skitbra och konkret.
Simone de Beauvoir, Hem, Miller, Enquist, ja, det finns många som kan skriva. Man har olika perioder i livet. Femböckerna som jag läste som liten betydde allt. Jag läste som en galning. Sedan alla deckarna, med snygga kurviga damer på omslaget, gärna med en piccadoll i näven och lite champis i ett glas, sammanfattade livet perfekt. En puffra(sex) champis, kurvor och ett öde där bakom hörnet. Tro fan att man kom igång, deckarna på 87 gatan,,,jess, nu börjar vi närma oss pudelns kärna. Sarte, jävla tråkmåns, Remarque, Livsgnistan,skitbra, Orwell, Lord Jim, ja, ni fattar, man börjar spåra ur,,,

Nej, drog en repa ner till Mariatorget, mina gamla hoods. Fan, såg en balkong i sol. Borde inte frugan och jag byta till oss en större lägenhet med balkong. slippa sitta o kolla på bondjävlarna varje lördag morgon då de säljer ekologisk mat till rövarpriser i vår allé. Nu slänger man på konstgräs i Nytan. Snacka om att det kukat ur. En park med plastgräs för att förortskidsen ska få sitta och gnida sin beniga rövar som apor på Skansen i vår älskade, hemliga park. Inget ont om dom, men det måste till något annat. En halv stadsdel kan inte sitta och gnida i en supertrendig park. Nej, för mycket folk, bygg, bygg, utanför stan. Eller satsa på Norrland.

En gång i tiden snackade man om groparna i stan. Klara och det som blev Hötorget. Vi byggde Södra station på Söder. Redan förslummat och helt dött. Nu blir det mer gropar på Söder. Det verkar som mänskligheten inte kan må bra om man inte får börja med att gräva en grop. Vad jag vet så börjar det ju redan i sandlådan. Gräv, gräv,,,halleluja, trevlig helg

Populära inlägg