Böcker!











 Den här boken kom till under min teater och rocknrollperiod. Genom teatergruppen Jordcirkus kom jag i kontakt med Johnny Melvielle och Jimmie Friedman. De gjorde en kombinerad rocknroll och teatershow. Jag kan bara beskriva det de gjorde som helt fenomenalt. Jag följde med på en turné genom Europa. De drog fulla hus överallt och jag plåtade, hängde på, var flugan på väggen. Jag jobbade med Leican och 35 mm och en Nikon FM med 180 mm.

När jag kom hem kopierade jag bilderna, la ut dom på golvet, gjorde egen layout och tryckte boken. Det tog inte många dagar. Som förlaga och inspiration hade jag Pennie Smiths bok om Clash.









Den här boken är inte lätt att skriva om. En dag blev jag uppringd av en reklambyrå som i sin tur hade fått uppdraget av Mcdonalds chef i Sverige, De ville jag skulle fotografera på ett hem för barn som genomgick livsavgörande behandlingar på Huddinge sjukhus. Huset hette Ronald Mcdonald. Ett hus som var ritat i en livsgivande och rogivande  anda av arkitekten Olle Rex.

Det var ett hus fyllt av smärta men också av tro och hopp om förbättring. Det var ett väldigt svårt ämne att närma sig. Svårt sjuka barn, men jag minns första dagen, första minuterna, då chefen för projektet sa till mig: Vi har valt dig för alla säger att du är fantastisk på att fotografera människor.

Jag var där i tre dagar, träffade barn som levde på livets sköra tråd. Jag kunde bara se enda attityd, en enda möjlighet i mitt fotograferande: Jag måste skapa hopp, ett hopp i allvaret, Skapa tilltro till möjligheterna.

Jag arbetade med en Nikon och ett 35 mm o ett lånad 85 mm som gav tre steg felexponering utan att jag visste det. Jag samarbetade också med en ytterst kunnig och duktig layoutare. Det blev en bok och mina bilder kom också att ligga länge på brickunderlägget då du köpte en hamburgare. Allt för att stödja det mer eller mindre idealistiska projektet ute i Huddinge.

Populära inlägg