Städernas förvandling


Jag och min älskade gick på kvartersrestaurangen, drack ett glas vin var och käkade en god middag utan krussiduller. 700 kr gick notan på. Vi tittade på varandra och frågan var given: Är det meningsfullt att käka ute om en middag för två kostar 700 kr och det är en vanlig middag utan extra allt. Ja, vi kom fram till att det nog var meningslöst och hädanefter tar vi bara ett glas då vi går ut och käkar hemma innan vi besöker krogen.

Det som slog mig var att på vägen dit träffade vi bara på folk som gick o leta efter något i telefonen. En adress, ett ställe. Folk som inte visste var dom var och så slog det mig att jag igår såg en dokumentär från Paris, från Montmartre och alla dessa töntkonstnärer som sitter där och ska måla av en. Jag blev så jävla trött då jag såg eländet att jag direkt kände aldrig mer att jag reser till Paris.

Sedan läste jag polarn Mats beskrivning av hur han cyklar på en sådan här vandringsled i Spanien, Galicien och att det är svinmycket folk trots att det är lågsäsong och allt är rena jippot, turistjippot.

För att inte snacka om Barcelona, Lissabon, totalförstörda städer, Berlin mfl, och i Palma/ Mallorca förbjuder man airbnb och det går åt samma håll i Barcelona, Berlin osv... det är helt enkelt för mycket turism och för mycket turism är som våldtäkt av en stad. En stad kan inte innehålla en massa folk som går omkring och glor och har noll koll och noll känsla för var dom är. Ännu värre blir det ju då de tar upp allt boende som borde tillhöra the locals,,

Varför har det blivit så här? För mycket av allting, för mycket folk, för mycket kommers, för mycket idioti...

Vad gör man då? Man borde ju givetvis resa till ställen dit ingen annan reser, till små städer, fula städer, skippa de kända ställena.  Varför ska man åka till NY, London, Barcelona då man kan åka till en håla på västkusten eller skitig stad någonstans. Okej, man missar det här vackra som de här städerna är kända för men det finns på bild i en turistblaska, men de fula, intressanta ställen finns ingenstans och det är det som är grejen. Ju fulare och okändare, desto bättre.




Populära inlägg