Fredag 8 dec

Läser om kritiken mot Fredriksson. Jobbig typ, men hade bra sidor också. Det framgår nu när folk ska ge sitt omdöme.  Varför gick inte facket in hårdare mot honom tidigare?  Sverige har blivit ett fördömarsamhälle. Läste om en annan snubbe som blivit av med jobbet, kritiserad för sexuella trakasserier och sedan visar det sig att det inte alls var det utan betygsättning. Helt horribel anklagelse men har den kommit på bordet så finns den där o i dessa tiden är det kört. Samtidigt kan jag tycka det är lite konstigt att komma med 20, 25 år gamla anklagelser för sexuella trakasserier, för jag kan ju bara tänka mig själv hur mycket jag o andra män har lyssnat och tagit till sig av det moderna tänket.

Om någon idag eller förra året var korkad så är det väl en sak, o då snackar jag inte om grova prylar  för de måste ju alltid upp på bordet, utan mer korkade saker som smssex, tafs på Finlandsbåten  osv, så kan man ju ta upp det, men hålla på och tjata om sådant som är tio år gammalt verkar korkat.
# meetoo# är en fantstisk grej och i mina ögon helt revolutionerande men det får ju inte bli ett paraply för vilka svepande anklagelser som helst. Rätt ska vara rätt.

En annan sak som irriterar mig är dubbelmoralen. Man behöver bara snacka med ett par musiker som berättar om hur kvinnor bär sig lika snuskigt åt som män, ska tafsa musikerna på kuken osv,,,ganska fantastiska historier kan jag tycka, men aldrig fördömda av gemene man. Men ta bara det här tex: Ta kvinnan som drog till Afrika och knulla med svarta män, en ren kolonialgrej, precis som vita män drar till Thailand och knullar med horor. I mina ögon är båda äschlen, men Kerstin Thorvall och andra kvinnor framställs som fria medan männen är horbockar. Vad är skillnaden? Ingen i mina ögon. Svin som svin. Eller ta det här som var så populärt för en tio år sedan, män som strippade på krogen. Brudarna drog dit i jättegäng och skrek och tjoa, hade män gått på en av Stockholms största, mest välrenommerade krogar och skrikit och tjoat på brudar som strippa så hade de ju blivit hängda i tåspetsarna.

Ja, det finns en del att ta på. En annan grej jag irriterar mig på är snacket om makt. Jag har ju aldrig haft ett jobb så jag vet ju inget om chefer och hierarki men en sak vet jag: Att många av mina kompisar är livrädda för sina chefer, spelar inget roll vilket kön cheferna har. Det är samma skit, är det inte den leende barracudan så är det något annat psykopatoffer som sitter chef. Fredriksson fick gå men vad skiljer honom tex från den kvinnliga chefen som var på Svt och alla var livrädda för eller hon som var chef på ett av nordens största museer och var ett slags djävulens påfund enligt de anställda. Inte ett skit. Det är klart, de var kvinnor, hade de varit män kanske de hade hamnat under spärrelden snabbare. Sedan undrar man ju vad facket gör på arbetsplatserna. Jag trodde facket var en slags stridande part för de anställda, men de har man ju fattat  att det verkar det inte vara längre. Känns mer som medbrottslingar.

Nog om det, trevlig helg.


Populära inlägg