Naket


Per Erik Åström skriver på sin blogg om naket, bland annat om mina bilder. För mig är nakenbilder en väldigt komplicerad procedur. Jag skulle nu tex vilja lägga upp en tio nakenbilder från olika perioder i mitt liv. Jag gör inte det för det kommer att kännas spekulativt. De olika kvinnorna kommer att spela mot varandra, mängden nakna kvinnor och män, gör att jag stiger ur det som mina bilder var från början. De var en slags beskrivning av ett tillstånd som jag registrerade. Lägger jag ihop en mängd sådana registrerade tillstånd blir den en massa, en mängd naket. Det blir spekulativt.

Mina nakenbilder får inte vara spekulativa. De får bara vara nära, nakna, i en relation till motivet och stunden. Att vara naken är en del av vardagen. Och om det är en del av vardagen, speciellt i min vardag, som bygger mycket på en slags beredskap för nakenhet, mental, social, fysisk nakenhet, så kan tillståndet omvandlas till bild. Men, bara om det finns en relation. Jag tycker också i jämlikhetens och respektens tecken, att fotografen, man eller kvinna, ska vara med i bilden. På så sätt reducerar man det spekulativa ännu mer.

Populära inlägg