Hamburger...

Jag ringer Johanna på Fiket. Klockan är 1900 och jag är hungrig.

- Ella, skriker hon i luren och jag tänker på Christer Strömholm som svarade med....Prata...Man måste älska dom. 

- Jag vill ha en burgare, tora, nu, decca lefta, om tio minuter,,,

- Ella, skriker hon tillbaka och jag tar tio minuters promenad ner till Fiket i den kolsvarta natten. Bitvis får jag tända ficklampan.

- Det har inte gått tio minuter, säger hon då hon ser mig och går tillbaka in i köket och jag får titta på järvar som dödar och äter andra djur på storbildsskämen. På den går bara fotboll och djurjakter, möjligtvis att man släpper in presidenten då han ska förtälja något av vikt och då suckar alla som sitter där och malakia är ett vanligt uttryck i lokalen.

Det går dåligt för grekerna med coviden, över tusen döda nu, det tar in på oss i den makabra tillställningen död i covid. Det bevisar bara hur helvetes krångligt det är med covid, man måste se det som att alla försöker göra rätt på sitt sätt. Svårt att skuldbelägga någon. Tänk dig själv i den situationen? Alla av oss tyckte väl att det var ganska lugnt i augusti, att man kände att det ordnar sig nu, men så kom coviden som en jävla misil månaden efter.

Burgaren kommer, Johanna viftar bort mina pengar. Kollar i lådan, bitig sak, den ska mätta mig,med bacon och prylar, riktigt dryper om den. Hemåt, redan i backen har katterna fått koll på doften och ställer sig i parad medan jag öppnar dörren och snabbt slår igen den bakom mig. Blåsning, polare. 

Kaminen brinner gott, Invicta Castel, bra grejer, fransk sak som brinner som en nysmord Volvo. Lägger mig i sängen med en pilsner och helvete vad mysigt, på med duntäcket också. Varmt och skönt, min fru ringer. Ännu bättre, fem poäng överallt.

Det kommer en vecka tänker jag och kollar väderutsikterna, typ 18 på dagarna och tio på natten. Inga som helst problem. Veckan ska ägnas åt att lära mig baka surdegsbröd, blir en test av Guds nåde,,lite less på det här vita brödet man kör med här. Polarn på Iraklia bakar enormt gott surdeg, man får hacka loss brödbitarna med yxa men hur det smakar...heaven,,,nu har jag ju också fixat mitt lingonbehov. Ikea.gr, är grejen, Ikea har allt du behöver och lingonsylten är ekologisk,, bara tänk tanken,,svensk lingonsylt i Grekland.

Jag läser DN, dom har liksom två teman numera, Trump och covid och alla artiklar förutom de vetenskapliga handlar om att skuldbelägga Tegnell. Jag fattar ärligt talat inte meningen med det hela? Fotbollsspelare blir dementa? Man nickar för mycket, kanske? Det ligger nog något i det. När jag var ung var fotbollarna tunga, speciellt om det var vått, Jesus, det var som att få en tegelsten i huvet då man nickade. 

Jag tycker den här tiden är alldeles för osexig, för osexig på fel sätt. Om jag får tala lite om sextio och sjuttiotalet och den perversa avsexualiseringen som pågår just nu, driven av DN givetvis, puritanismens högborg, så ska man snart bara knulla när man har gift sig och VET att man ska leva med den människan i hundra år. Jag var med då P-pillren kom och så här i efterhand kan man diskutera P-pillrens påverkan på kroppen. För många var det inte bra, men det man aldrig kan komma ifrån, var den enorma lust som P-pillren släppte loss. Plötsligt kunde brudarna knulla, hur mycket de ville utan att vara livrädda för att behöva dra till Polen typ, för att göra en illegal abort. P-pillren var en enorm befrielse, en befrielse som skulle kunna jämföras med längtan efter covidvaccinet. Man släppte loss och man släppte loss hela sjuttiotalet och in i åttiotalet och sedan började puritanismen pyra igen och nu är det värre än någonsin, totalt avsexualiserat, lusten borttagen för något slags perfektionistiskt sextänk. För mig är sex som konst, en upplevelse som bara handlar och lust och närvaro, något man måste göra som livsuppgift, precis som konsten. Knulla är inte som att gå ut med hunden, knulla har tiotusen till dimensioner. 

Ja, det var sånt som kom över mig då jag käkade den goa hamburgaren, drack en öl, framför en sprakande brasa med tjutande katter utanför dörren i den svarta grekiska natten.





 

Kommentarer

Populära inlägg