Brödbaket,,,,


 Man måste alltid försöka utvecklas. Jag skriver ju på en bok, som jag inte vet riktigt vad det är, en slags hybrid av då och nu och som ett bevis på att jag har försökt utveckla mina manliga sidor till lite modernare manliga sidor kan nämnas att jag både lärt mig sticka och en gång i tiden sy kläder. Jag sydde till och med en indiandräkt i mocca, men baka, har jag nog försökt en gång , men nu fick jag lite spel då det gick trögt med skrivandet och bestämde mig för att baka.

Jag bestämde mig för surdeg och drog ner på stan och sedan då jag läste HUR man skulle göra, bygga upp surdegen, så insåg jag att det skulle aldrig gå. Det skulle vara runt 25 grader för att få igång surdegen och det kan jag aldrig få i mina stenhus. Det blir aldrig varmare än 20 grader, man får ta på sig varma strumpor och en tröja om man ska vara riktigt bekväm då det är som kallast så några 25 grader skulle jag inte kunna få.

Okej, det fick bli en vanligt mörkt rågbröd. Ja, vad fan, hur  enkelt som helst för en kille med mina känsliga händer. Givetvis hade jag för lite jäst, men skit samma, man tar vad man haver och det funka och jag masserade degen som ett äschle ska masseras och det blev fan perfa.

Brödet smakade så enormt gott, så gott att jag fick dåligt  samvete för katterna som inte gillar bröd så jag lät dom dela på en riktigt stor rå fläskkotlett.

Sedan började jag fundera på min skrivande retrobok. Hur jag som man uppfostrats. Född 1949 och i jämförelse med hur män uppfostrades före mig så var det väl okej men OM sanningen ska fram så var det en jävla skituppfostran vi fick, gäller kvinnorna också. Vi män skulle arbeta och kvinnorna skulle vara gulliga och stå vid spisen och sköta omvårdnaden. Allt det där är ju bara skit och jag kommer på hur förbannad jag varit genom livet på detta. Att kvinnor ska stå för omvårdnaden och män ska inte lära sig något alls om hushållsarbete. Män i min generation blev helt odugliga, kunde knappt steka ägg och kvinnor kunde knappt lära sig köra bil.

Idag är det bättre, det är ju självklart att män och kvinnor ska dela på allt, ha samma kunskaper i omvårdnad som bilkörning. Allt annat är direkt patetiskt. Mitt mål är att alla, man som kvinna ska kunna leva fulländat, fullständigt, man ska klara allt själv. Det finns ingen anledning till att kvinnor ska vara bättre eller sämre på något än män och tvärtom. Än idag finns det ju efterblivna män som inte vet hur man startar en tvättmaskin.

Och när jag skriver den här boken så är det faktiskt den grejen jag blir mest förbannad på. Att vi fick sån usel uppfostran, fick så usla verktyg.

Så, nu har jag bakat, det var den enda grejen jag inte kunde förut. Nu kommer givetvis någon att säga att jag är dålig på att städa, men svaret är att jag kan städa, jag kan byta blöjor och jag kan köra bil.

Så enkelt var det med det...




Kommentarer

Populära inlägg