This could be my bedroom


I natt tänkte jag framåt. Min polare snackar om att flytta till en liten hydda i skogen, något han bygger som har allt man behöver, som inte kostar något. Det satte igång min hjärna. Var skulle jag själv vilja bo de nästa tio åren? Femton åren, så länge man orkar.

Jag har tre alternativ och alla handlar bara om en sak. Att få vara ifred. Just nu bor vi mitt på Söders och Sveriges trendigaste gata. Det går an men det är ganska trist, för dyrt och för mycket turister, tjafs och konstigheter. Det är som den sanna känslan från gatan försvunnit.

Om man skulle flytta, vart skulle man flytta? Till en förort, bo billigt och kanske säga adjö till stadslivet. Jag är en sådan som inte rör mig långt om jag bor någonstans. Det kräver fordon av något slag. Jag avskyr kommunala resor, cyklar hellre. Att flytta till en förort känns som att säga adjö till livet, som att hamna i en trist kokong. Då bor jag hellre i en liten stuga på en skärgårdsö, med bara natur och hav kring mig eller i skogen eller i en husbil. Något litet, ytterst billigt, eller bo på Naxos året om, komma hem en gång om år.

Det var dom tankarna jag dribblade med i natt. Jag insåg att om jag skulle bli ensam så har jag inte råd att bo i Stockholm. Jag skulle inte ens klara av att betala hyran för en etta, så då bor jag hellre i skogen och blir en sådan där skum lirare som hugger ved och lever på ingenting.

Det är ganska häftiga tankar. Jag är ingen stadsmänniska, Naxos är perfekt, en ö, en slags isolering med närhet till fik och restauranger, några kompisar och ett klimat som väcker en med ett leende.

Se på bilden, se de gula väggarna, tänk solen som strömmar in. Tänk,,,

Populära inlägg