Resan från Paradiset till Helvetet...

Det är ofta så att samma tankar formuleras på många olika ställen samtidigt. Jag gick omkring på Nytorget och upp till Vita Bergen. Detta, som en gång var ett Paradis, är idag ett smärre helvete. Så mycket folk och sådan snabb nedslitning.

Man kan fråga sig varför det är så. Varför det så sällan finns kvar det vackra som man minns, men sedan då jag gick till min frus koloni så kom jag på hur man skulle kunna få ordning på skiten. Det är ju helt enkelt så att vårt ekonomiska system är skulden till allt. Detta ständiga krav på mer vinster, mer försäljning, avskeda folk osv,,och det som behövs är en massa grejer. Att de unga måste göra massa aktioner, sluta betala hyran, stänga universiteten, att vi alla för en vecka eller fjorton dagar bara slutar konsumera och kräver en annan tågordning.

Att bara sluta konsumera är den effektivaste åtgärden. Hur snabbt skulle inte den skapas en ny ordning. Vi ser ju idag att de som har, de skiter fullständigt i världen. De ska ha de största bidragen, betala den minsta skatten, ha de största fördelarna. Hur vore det att sänka dom rejält, skaka om deras grundvalar, skapa en annan syn på livet. Det var ju precis det som hände på sextiotalet då unga människor tog makten och skapade det bästa samhället som någonsin funnits, den häftigaste musiken, ja, Ni vet, vad jag snackar om.

Tänk på saken.


Populära inlägg