A Conversation with Danny Lyon

I



I went down the line...gillar den här intervjun. Det slog mig då jag läste Lyons eminenta blogg att han alltid har ett fiskespö i bilen och brukar stanna ovh fiska när det passar sig. Han bor ju nere i New Mexiko sedan länge och han beskriver också hur hans platser har förändrats i ett fint blogginlägg.

Han kör bil med ett spinnspö i bakluckan. Det första man tänker som svensk: Han kör bil,,,miljön???

Ja, ni ser hur livet snabbt har blivit JÄVLIGT jobbigt. Kan man köra bil, får man köra bil...klart dom kör bil, man kör bil, hur ska man annars ta sig fram där det inte finns kollektiva färdmedel, typ landsbygden i Sverige eller på Naxos. Utan bil kommer du ingenstans.

Cykla är fint, men det jag vill beskriva med det här, är hur den nya tiden, rädslan, tar ifrån oss så mycket av känslan av lycka, att kunna göra, för vi tänker så mycket på vad som är rätt eller fel.

Vi måste tänka, inget snack om den saken, men vad är det stora problemet numera?  Jo, att vi konsumerar åt helvete för mycket,, och att vi är alldeles för ojämlika ekonomiskt och socialt. Att alla får bättre ekonomi hjälper ju knappast miljön men det ger folk ett bättre liv. Ju mer folk tjänar desto mer tenderar de ju på att handla för pengarna. Det är en gordisk knut, men klassskillnaderna måste utjämnas och Sverige, detta underbara land, är det som är ett av de sämsta i Europa. I vårt land ökar klasskillnaderna mest. OFATTBART.

Visste Ni att medelanvändningen för ett nyköpt plagg är 7 gånger. Sug på den. Jag svimmar nästan då jag tänker på det. 7 gånger. Hur kan det bli så? Tänk då på alla plagg som bara används en gång.

Så är det, så är det. Var tog min resa till New Mexiko vägen? Det är som en pilgrimsresa för mig att resa dit. Jag vill träffa Mr Lyon, jag vill se indianland, vill se vägarna där Ansel Adams plåtade, vill se indiankonsten, vill se den kände konstnärinnans hus, vill se, vill vandra, vill åka skidor i de snöklädda bergen,,,

Eller som hon sa, den kände konstnärinnan:”Jag såg direkt att det var mitt land. Jag hade aldrig sett något liknande, men det passade mig perfekt. Det är något med luften – den är annorlunda. Himlen är annorlunda, vinden är annorlunda.”
Georgia O’Keeffes

Populära inlägg