10 maj 2018

Torsdag. Läser om soppan med Israel och Iran. I princip så är ju alla arabstater med Israel mot Iran.
Man är ju livrädd för atomvapnen som Iran hotar med. Det här med Västbanken och  Israel är faktiskt ett mindre problem eftersom det egentliga kriget står mellan Israel och Iran. Man behöver inte läsa någon deckare, det är bara att sätta sig in i den konflikten så finns alt hemskt man kan tänka sig och allt superspännande dessutom.

Det är en fruktansvärd thriller med människoliv till höger och vänster och med Trump som lierad har Israel större inflytande i USA än kanske någonsin? Kort sagt: Det ser verkligen inte bra ut och jag funderar mest över Libanon som förr var en slags Israelisk lydstat men nu är under stort Iranskt inflytande: Ska det blossa uppett slags krig där igen?

Det är verkligen ingen skitkonflikt vi ser som nu ökar i fart och givetvis blir det bara mer flyktingar i Europa. Stackars människor.

Forskarn som dog, Rosling, sa ju ofta att världen har blivit bättre. Det är möjligt men jag lever i tron att få av oss egentligen tycker det. Hur många unga går inte på uppåtpiller, för att bemästra sina depressioner osv,,,jag håller faktiskt inte med honom. Personligen tycker jag nog att en värre tid än idag har jag aldrig upplevt och det jag menar är att det finns liksom ingen glädje i luften. Världen är som dominerad av dårar och galna maktmänniskor.

Jag hoppas jag har fel, så enkelt är det, men jag hoppas verkligen det.




Populära inlägg