Det stora hålet


Det svåraste med frilansandet är inte ekonomin. Man vänjer sig vid att ha lite pengar, ständigt tänka på pengar, utan det finns något som är ännu svårare. Det stora hålet.

Det här med att det står still, det finns inget. Hur många gånger har man inte gått ut med kameran i Stockholm och knappt kommit två kvarter innan man ledsnat. Varför? Jo, för man glider ner i det stora hålet, det hål som frågar VARFÖR? Och för VEM?

Man ledsnar snabbt på att gå på samma gator och leta något, kanske till och med konstruera något för att få till en bild. Personligen måste jag hetsa upp mig så förbannat. Jag måste skapa en bild av vad jag vill ha, typ en bok med bara täta porträtt och täta, tighta texter. Jag måste se en form framför mig, en form som lockar och ha en slags plan. Då kan man komma till ett resultat på några månader. Ska man gå omkring och fiska, utan den hetsande planen, tar det flera år att nå ett resultat.

För mig är grejen att kunna hålla laddningen i några månader i sträck, inte en vecka, utan några månader, så kanske det kan bli något. Det är vad jag kallar det stora hålet. Att orka skapa sig en målbild och orka genomföra den. Då gäller det ju också att avgränsa, antingen genom att ha en klar idé om vad man vill få tag i, eller rent fysiskt. Att drälla runt i ett helt land ger sällan något annat än Instagram. Den koncentrerade ytan kan ge en vänner, mötesplatser, umgänge som kan underlätta. Är du främling hela tiden blir det svårt, det ständiga nolläget.

Jag kan tänka på en bra fotograf som Thomas  Nilsson i NY, som reser över hela USA för att täcka valet. De reser som galningar, men de har ett bärande tema som håller ihop bildskörden och arbetssättet: Det amerikanska valet. Ett sån tema underlättar, man har en målpunkt.

Koudelka gjorde Exiles, ständigt samma resa i tio år, ständigt en kvalitetsförbättring varje år eftersom han kom tillbaka till samma ställen. Han hade också en organiserad målbild. Strömholms transingar, i ett visst område, vissa på samma hotell.

Så kan det vara. Nog om det. Det stora svarta hålet. Dags att skaffa sig en ny målbild. Vinter, gata, porträtt, text.

Populära inlägg