Out in the night

Det är fascinerande att folk skriver om vad de ska ha för kamera/kameror med sig på semestern. När jag var proffs brukade jag ha en leica och en Nikom fm. De följde alltid med, vare sig det var regn, snö eller sol. Lite film också. Sedan kalsonger och tröjor.

Ja, sedan hade jag de kamerorna med mig överallt. Numera har jag bara en panasonic GF1, så den hänger med mig överallt. Däremot har jag samma slags kalsonger och T-tröjor som alltid. Svarta grejer.  Vad man ska ha med sig på semestern är kanske inte så mycket att fundra på. Man kanske mer ska fundera på vad man tänker göra på semestern?

En annan sak jag funderar över är hur det ska gå i Girot? Vinner Nibali? Knappast, han har inte rätta klippet. Det tredje jag funderar på är Instagram. Helt värdelöst skit. Där kan man snacka om ett medium som krossar fotografin, om man nu tror att fotografi är all skit som man lägger upp på nätet.

Är det elittänkande att tänka så? Är alla ord som skrivs litteratur? Är alla plink på en gitarr musik? Nej, men då det kommer till fotografi är alla fotografer bara de kan rikta mobilen mot något skit.

Snacka om devalvering för fotografin. Fan, vi fotografer måste erövra mediet på allvar igen och det gör vi genom att vara seriösa.

Nog om det. Nu ska det diskas.

Populära inlägg