Pengar, pengar, pengar

Tilo, en polare som klättrar i träd. Jag läste en artikel om ekonomi och grundtesen handlade om de låga räntorna, minusräntorna. Hur vi ska komma ur det och  vad jag än läser och hur jag än läser, så ser jag inga förslag, utan allt är typen, höja produktiviteten, höja konsumtionen, höja, samtidigt pågår ju ständigt snacket om miljön, konsumera mindre, producera mindre,,,,är det någon som får ihop det. En annan grej är ju klasskillnaderna, att de som har gått om stålar sparar, medan de andra, de utan stålar, gnetar på med det lilla de har och det är dåligt för ekonomin för man vill att fler ska konsumera.

Det blir liksom ingen fart på någonting. Och detta med miljön, jag tror Sverige stod för 0,12 procent av nedskitningen, som en spottloska i havet, medan de i övriga världen inte finns några tecken på mindre nedskitning, snarare tvärtom, man vill öka och ekonomin verkar också kräva att man ökar nedskitningen i form av mer konsumtion.

Det är märkliga, minst sagt motsägande tankar och uppgifter. Ska man få lust och samtidstro måste man ju gå åt samma håll någonstans.

Jag funderar på att starta en blogg som heter Gnäll från Twang,,,sura gubbars tankar. Kanske skulle kunna vara ett forum som gjorde succé. Ett gnäll skulle kunna vara frågan om var den radikala unga ungdomen tog vägen? Ett annat skulle kunna vara varför så många unga sitter överallt och tar plutande selfies på sig själva? Eftersom jag inte vill bli steglad så ställer jag bara frågan. En tredje fråga skulle kunna vara frågan om personligt ansvar? Har man något sådant eller är man bara offer inför allt numera?

Populära inlägg