Tarifa

En gång i tiden, eller kanske fortfarande, är det sådana här vyer jag älskar att se. Bengt Björkbom hade en bild på Fotosidan, massa snack om att hans bild hade för utfrätta högdagrar och att det kunde lagas om han hade kört raw. Jag tog hans färgbild direkt från hans blogg och kasta in den i mitt Silver efex, blev hur bra som helst.

Tyvärr spelar det ganska liten roll vad man kör med, raw eller jpg, då det gäller högdagrar. Lösningen är ju att underexponera. I princip är det enda som gäller och fungerar. När jag körde film så såg man ju alltid till att exponera efter det mörka och nu då de tär digitalt efter det ljusa. Att lätta upp det svarta är hur enkelt som helst, men att få teckning i utfrätt vitt går inte. Så enkelt är det. Jag minns då man körde analoga kopior och försökte få tekning i det vita, belyste papperet, gjorde det mjukare, efterbelysning, tuscha med blyerts osv, alla möjligheter togs till vara och ibland gick det ändå inte,,så
kan det också vara. Svart och vitt är underbart, men kan vara svårt också.

Populära inlägg