Allt från negg till kontaktkarta och bild

Anders Petersens senaste bok/katalog, bygger mycket på kontaktkartorna. Det är intressant med kontakter, det är som film. Man får följa hela förloppet. Bresson tex ville aldrig se bilderna. Han ville se kontakterna.
Det är samma sak när jag har mitt Mentorskap. Jag vill se många bilder, inte bara några, de bästa, för man bildar sig snabbt en uppfattning om en fotograf om man får se många bilder. Det bästa är dock kontaktkartorna. Där syns allt.

Jag minns Joe och hans två små tvillingdöttrar. Joe, som är en fantastisk fotograf och fin vän, fick tvillingar med fina Jessica då han bodde i i Sverige. Jag hade en dotter i samma ålder och vi var mycket ihop i den där lilla ettan på Skånegatan. Det var 28 år sedan men då jag skannar igenom kontaktkartan så minns jag det som igår.

Hela tiden vandrar man i detta. Göra den perfekta bilden men då kan kontakten komma och visa något annat, något mindre perfekt, de olika misstagen, men det är också som en tyst rullande film. Det är väldigt fint.

Populära inlägg