Ny dag, nya mikroperspektiv


A little man on the road... 

När jag växte upp reste man aldrig till utlandet. Jag gjorde min första resa, då vi skulle ta studenten, och den gick till Mallorca.

Då var jag 19. Innan dess reste jag aldrig någonstans. Idag verkar många barn, jag säger inte de flesta, men många, åker utomlands hela tiden med sina päron. Det är en otrolig standardökning.

Jag kan bara gå till mig själv. Jag har alltid sett mig som en låginkomsttagare och på något vis är jag ju det fortfarande, men samtidigt har jag all tid i världen att göra precis vad jag vill hela tiden. Jag har många kompisar som tjänar mer pengar än mig, men de gör aldrig något med sina pengar. De är nöjda med att göra  samma sak hela tiden.

Jag brukar försöka göra så också, samma sak hela tiden. Det finns en viss trygghet i det, men herregud så tråkigt i längden. Jag blir lite förskräckt över sådant. Ska lite bestå av att göra samma grej hela tiden?

Jag är väldigt mycket för att ha ett litet mål i livet. Om man fotograferar så satsar man på att göra en utställning eller en bok. Om man åker skidor så försöker man sig på ett brant berg då och då. Om man cyklar gör man samma sak. Har man en bil kan man väl försöka köra genom Sverige och komma ner genom Finland, eller ta svängen över Norge upp till Treriksröset.

Varför? Jo, för att det sätter igång tankarna på livet. Det skapar en oro och en ro inom en.  Båda, på samma gång. Det rensar och fördjupar. Gör man samma sak hela tiden, aldrig söker sig utanför sin krets eller sina kvarter tror jag man blir bitter, seg och trött på livet.

Det var egentligen inte detta jag skulle skriva om. Jag satt och funderade på hur det gått med F-concept. Om man sålt några bilder så fotograferna fick några pengar? Jag tror inte det spelar någon roll. Det är svårt att tjäna pengar på fotografi. Några gör det, men inte fotograferna. Det är som i boxning. Det finns managers och sedan finns det dom som får Parkinson och en massa annan skit.

Kultur är tufft. Heder till rivningsbolaget som på egen hand räddade en del av målningarna i Slussen. Det var en stark handling.


Populära inlägg