Varför jag älskar Medelhavet.



Jag får ibland frågan varför jag tillbringar så mycket tid vid Medelhavet, Grekland, Spanien, Portugal eller Italien och Charlie C, Arne Ankas skapare och en gammal polare till mig, ger  svaret i den här lilla rullen från Pamplona, där han bor  o bott i kanske 20 år vid det här laget.

1. Alla går ut. Man träffs sällan hemma, utan alla går ut, alla dagar i veckan.
2. Man ser ingen fylla och inga bråk.
3. Man förväntas delta i samtalen. Det går inte att sitta i ett hörn och se ut som en jävla blomkruka. Då anses man parasitera på energin.

Jämför det med Svedala, där nästan ingen går ut. Alla sitter hemma.
Där nästan ingen klarar av att föra ett samtal på en bar utan att fyllna till eller bråka.


Visst är det märkligt. Sverige har något annat och anledningen till att jag bor i mina kvarter är att de är några av de få kvarter i Sverige där man går ut ofta, finns kaféer överallt osv,,,

Det som är unik ti Sverige är ensamheten och naturen och vår himmelska vinter när den fungerar. När det är kallt och snöar. Jämlikheten och vår rika barnomsorg.

Det finns fördelar med allt, det gäller bara att välja vilket liv man vill leva. Jag pendlar mellan båda.

Populära inlägg