Gentlemen på tv.

Jag högaktar Klas Östergren. Han skriver som en Gud och är en bra karl. Boken Gentlemen gillade jag aldrig. Jag har bott i huset där Henry Morgan bor på Hornsgatan. Costas, krogen på Bellmansgatan minns jag inte riktigt, däremot Café Bellman osv,,,jag trodde gången man grävde från Hornsgatan gick ut vid nuvarande Blå dörren i Slussen. Jag var faktiskt där och försökte kolla en gång.

Interiörbilderna från Mullvaden gör mig förbannad. Det första man ser är ett gäng som ligger och röker braj, när sanningen om Mullvaden var att det var ett år av ett jävla slit och ett jävla organiserande. Min polare sa till mig att det var dokumentära bilder från Mullvaden. Glöm det, fejk alltihopa.

Vilken skitfilm, jag kunde inte hålla isär någonting. Det som var intressant var miljöerna, den schysta barren på Hornsgatan. Jag hade en polare som bodde så där på Hornsgatan, själv bodde jag inne på gården i en etta med kallvatten.

Ja satan, film är film, men det här gjorde mig ungefär lika irriterad som Tillsammans då den kom.

Det förändrar ju inte faktum att Östergren är en grym författare, men filmen är ju ett hopplöst pekoral och det som irriterar mig mest är att alltid då man ska göra filmer som delvis eller helt handlar om politiska rörelser på sextio eller sjuttiotalet så framställs alla som brajrökare. Skit i kvadrat och inget annat är vad det är.

Populära inlägg