Jag målar en mur, 25 oktober 2023

Jag köper ett paket asvesti, kalkfärg, och målar en mur. Vi brukar måla på våren men nu när det är sommar i oktober så kan jag lika gärna måla lite.

På fiket med Anna, alla tjejerna som jobbar där tror att hon är min älskarinna, trots att en del vet att det inte är min fru, att min fru var på fiket häromdagen. Dom är barnsligt löjliga. De är så fast i sina roller, tror inte att en man och en kvinna kan vara kompisar. 

Anna kör mig till stan och när jag kommer tillbaka stannar jag för en kopp kaffe till. 

En av tjejerna frågar om Anna, om hon var min fru. 

" Nej, det var en kompis". 

" Hur ser din fru ut då?" 

Jag visar tjejen på fiket bilder på min fru. 

" Så vacker, så vacker. Hur länge har ni varit gifta? "

 "Vet inte, kanske tio år?, nej, femton". 

Tjejen, ser konfunderad ut. " Femton år, men du kom ju hit för femton är sedan"  

Jag skrattar åt henne då hon frågar hur gammal jag är. 

" Jag har varit här i trettio år och är sjuttiofyra".

Hon ler generat då hon och går iväg för att serva en annan gäst.

Trettio år, gift i kanske tio och sjuttiofyra år i ålder, en sanslös kombo.

Jag målar min mur, det blir vackert. 
 

Kommentarer

Populära inlägg