Svart himmel,,,,

Svart himmel. Jag gör en bok, kommer nog att ta ett tag till. Skrev ut bilder, var tvungen att gå ner i format, till typ A3, med ett bildformat på runt 19 /23,,,digitala håller inte riktigt. Man kan längta ihjäl sig efter analoga printar.

Det är svårt att komma hem, alltid svårt att komma hem och mest handlar det om att Stockholm är så enormt gentrifierat. Visst, ibland ser man någon gammal stöt som bott på Söder i femtio år, gå ut genom en port men alla dom ser ganska slitna ut, i alla fall de som jag sett. De ger mig förtröstan, att det ändå finns människor kvar som inte bara tillhör den övre medelklassen och de som sätter en snygg gardin framför allting annat. En del gillar inte att jag säger att Söder är halvrasistiskt i så måtto att du ser bara vita. övre medelklassare. Ser du någon annan, med en annan färg i skinnet, så jobbar dom i en kiosk, affär, krog men bor typ i Södertälje.

När man påpekar det så finns det alltid de som inte håller med, som tycker Söder är fantastiskt och konstigt nog är det alltid typerna som äger en segelbåt eller tillbringar semestern på LillStockholm Gotland, typ Fårö. Om de skaffade sig lite perspektiv så skulle de fatta vad jag menar. En enkel resa till typ Aten skulle rensa rent i huvet på gardinälskarna, troligtvis skulle dom tycka det var snuskigt, flummigt och farligt.

En annan sak jag funderade på är Coviden. Vi löser det bra i Sverige, vi har gått från klassens strykpojke till klassens sötnos. Men, jag fattar inte argumenteringen. Det finns ju några enkla fakta. Det första är att de som hamnar på sjukhusen är ovaccinerade. De tar upp en jävla massa plats och låter folk halvt jobba ihjäl sig för att de är korkade, lata eller direkt imbecilla. Jag har en polare som går med en helvetisk värk i höften sedan två år. Det finns ingen personal eller plats för operationer eftersom de imbecilla gett fan i att vaccinera sig och hamnar på sjukhuset. Liksom, är det svårt. Sedan kom nu de senaste sk argumentet: Man har lika bra skydd då man varit sjuk som då man vaccinerat sig. Ja, är inte det självklart, bara tänk varje år du får flunsan och tar dig igenom den, så tänker du: Ja, nu har jag haft flunsan, skönt, då blir det inget mer i år. Det är ju samma med coviden. Har du haft covid så kan du simma ganska lugnt, men grejen är ju att det är att spela ganska rejäl roulette att få sjukan, 14000 pers i Sverige har ju knallat, de hade nog hellre vaccinerat sig och eventuellt överlevt. Och det jag skrev tidigare, sjuhusen, personalen, solidariteten. Just att folk inte vaccinerar sig är otroligt osolidariskt. De som har allergier behöver givetvis inte, men att man tror det är tjurblod och spionorganismer i vaccinet ger tyvärr ingen rätt att avstå.

Givetvis ska vi ha vaccinbevis och vi kommer att få vaccinbevis. Det kommer över hela Europa och det är bra. Det kommer att hjälpa kulturen, den ekonomiska välfärden, allt kommer att bli enklare. De som inte vaccinerar sig får väl ligga hemma och glo på Netflix och tycka alla är dumma mot dom.

Fotografi, fotografi, det jag sysslat med i femtiofem år som försörjning och livslexir. Idag, då det är enklare att plåta än någonsin, då alla mobiler, alla digitalkameror tar PERFEKTA, tekniskt sett, bilder så ser jag hela tiden fotoamatörer som har de mest skräckinjagande operfekta bilder man kan se. De är inte operfekta därför att de vill att det ska se ut, det man ser är att de har ingen aning om vad de gör och varför. Man kan också se att de har noll koll på historien, vad en bild är osv,,det är hårt att se en hel genré rasa rakt ner i en slasktratt. Givetvis finns det undantag, men de blir allt färre. Det är för mig ofattbart. Idag då man slipper lära sig allt OM HUR man fotograferar tekniskt och bara kan koncentrera sig på BILDEN, så gör nästan ingen det.

Ja, Herre Gud, vilken blogg. Ingen kommer någonsin att älska mig mer, men vad fan: Skit samma. Det finns ett uttryck som min vän DrP ständigt säger: För rädd för att leva. Det är den tiden. För rädd för att leva. Det borde vara annorlunda.


 

Kommentarer

Populära inlägg