Varför är det som det är?

  Henri Cartier-Bresson always said. One should only use one camera with one lens that coincides with your angle of vision, with the same film at its normal speed. The rest is just gimmick and hardware." 














Jag gjorde en intressant koll, gick igenom 300 bilder, mina bästa och tänkte, jag skär ner dom till 100 bilder. Vad blev resultatet? Av dessa hundra var det en eller två som jag tagit de sista tio åren som platsade, resten var tagna mellan 1970 och 2000. Det är mycket intressant. Är det tiden och tekniken( det digitala?) som gör skillnaden Kollade på fotografer jämbördiga i tid med Bresson, vilken under bar fotografi som presenterades, nära, livsbejakande, en slags glädje i botten även om det var hårda tider.
Här Jean phillippe Charbonnier , en underbar fotograf. Måste erkänna att om jag tittar på fotografi så går jag hela tiden bakåt i tiden, mest för att dagens street osv blivit så otroligt deppig och ofta också helt oförståelig.

Kommentarer

Populära inlägg