Dags att reva segel


Det mörknar i horisonten. Det börjar blåsa allt hårdare. Jag plockar in allt löst på verandan och gården. Snart kommer det att regna hårt och blåsa storm, läckert.

Min katt fångade precis en råtta på en och en halv decimeter framför mina fötter. Den kom skjuten som ur en kanon, ett vrålhugg, sedan kolla på råttan i trettio sekunder, saltat och klart, tugga i sig den.

Jag gick därifrån, inte långt efter kommer hon och vill kramas. 

Det har varit en sådan dag vid tvåtiden i natt fick jag ett riktigt stick i pungen. Nån jävla geting som var packad nog på vindruvorna för att hoppa in mellan lakanen för att sova med mig.  Vakna som ett spjut och på med bedövningsmedel, sedan kom morgonen. 

Kraftig blåst, kul, upp på cykeln i bergen, seglar omkring där uppe bland bergstopparna, men plötsligt kommer en stor lastbil på min sida, på väg nerför med marmorbitar på flaket. Det blev diket direkt, lite omskakande, men samtidigt vet alla cyklister att då och då får man syna asfalten.

Kommer hem, softar, trött, trött, trött, alla är trötta.

Är det allt helvete vi matas med, eller är det åldern? 

Skolorna, pengarna räcker inte, men hur fan kan friskolorna göra sådana ohemula vinster medan de kommunala skolorna går på knäna? Förklara? Jag läste om inflationen osv, men det förklarar inte läget. Eller varför man kör fram ett nytt jobbskatteavdrag? 

Och Riksbanken, hur kan kronan vara så usel och sluta nu för Guds skull att höja räntan. Finns andra vägar att gå.

Nu kommer stormen och jag revar segel. Det ska bli underbart. Något man förstår sig på.

Kommentarer

Populära inlägg