Åke och DeRosa


 Höstkänsla. Duggregn. 18 grader.

Jag cyklar på en DeRosa cykel. Det är en cykel som entusiasterna brukar stanna och kommentera. 

En sk Klassiker. 

Italienaren Raphaël Géminianis cykel inför 1958 års Giro.  Le Grand Fusil,  han som med sin cykelpump slog ut fem tänder på en åskådare som försökte hindra honom på väg uppför en av bergsetapperna på Girot 1957. Ja, samma man som delade rum med Fausto Coppi i Guinea Bissau året efter, då båda fick malaria.

Jag har gröna styrlinda. Det är Åke på Beomeq som lindade den. Åke finns inte med oss längre men varje gång jag sätter mig på cykeln kommer han upp och jag säger: Tack Åke, för alla goda stunder.

På vägen hem blir jag ikappkörd av en man och en kvinna. De har lagom fart och jag glider upp på rullen. Jag ligger och beundrar kvinnans outfit. En cykeltröja som inte ser ut som en cykeltröja men ända har den de nödvändiga fickorna och ett par shorts, som inte ser ut som cykelshorts, beiga, skitsnygga, med dold padding för att inte röven ska få stryk. På fötterna har hon givetvis riktiga cykelskor. Det måste man ha om man ska cykla på racer. Hon ser ut som om hon är på väg till NK och handla.

Min stil. Jag tar den då jag återvänder till Naxos. 

Det finns cykelturer och cykelturer. En del är turer man gör för man ska cykla i morgon. För att inte becka igen. Man rullar runt. Det är viktigt att rulla runt. Man tänker, man kommer på, man rör sig. Jag tänkte på allt jävla tjat om dieter. Kolla på Tour de Francecyklisterna. Världens hårdaste sport, samtidigt som de ska vara så lätta som möjligt. Vad äter de?  Medelhavskost, Kött, fisk, grönsaker, behöver inte vara svårare. Blir du tjock, ät mindre, finns ingen annan lösning.

Igår fotboll, men vi har inga kanaler och vi har ingen TV. Jag var med då allt kom, då vi började äta tomater, grönsaker, då plasten kom, då vi köpte tv, video, internet och nu är det tvärtom. Jag har ingen bil, ingen tv, plasten åker ut, på något vis är jag/ vi på väg tillbaka till något som liknar 70-tal. Vi reducerar. Hur begåvat är det att köpa en stor plattskärm på väggen? Är det inte snart ett bevis på taskig begåvningsreserv?

Vi har peakat, vi faller tillbaka, till något ursprungligare, samtidigt har vi de här sk influenserna, jag brukar kalla dom influensa, som gör allt för att få oss att öka konsumtionen åt fel håll. De flesta influensers är ju betalda reklampelare, vill få oss att konsumera onödigt skit. Ge dom en spark i röven istället.

De rosa, cykeln har ett hjärta på ramen. Om vi ska snacka om uppfinningar så måste cykeln komma bland de första, tillsammans med kniven. En cykel och en kniv, Jesus, då kommer man långt.

När jag kör in på Söder sitter polarna som fågelungar och knaprar på sina mackor på fiken. Jag seglar förbi och det enda de hinner se är mitt röda hjärta på ramen. DeRosa, den vackra cykeln med grön styrlinda och det eviga minnet av Åke, cykelmeken. 





Kommentarer

Populära inlägg