Naxosvinter 2022













 Läser väderrapporten. 

Blir kallt, ska kännas som minus fem.
Tackar.

3 dagar kyla och jag köper fem säckar ved, räcker i tio dagar. Elen och veden kostar lika mycket i månaden. Tusen kronor vardera. Veden är värd femdubbelt. En kamin är mer än en kamin. Det är en vän i nöden. Om elen krånglar vilket den ofta gör på öar, så tuffar kaminen på obehindrat. Du kan koka mat på den, ved hittar du runt hörnet, du får värme, ja till och med sällskap.

Så är det med kaminer. De värmer kropp och själ och skapar ett eget ljus och ljud i ett rum.

Vinter eller sommar, eller vilken årstid som helst, de hänger alltid med men vintern  är lite lika överallt. Är det snö och kallt i Sverige, så är det storm, vind och regn i den grekiska skärgården. Om jag hade ett hus vid en slalombacke, typ Åre, så skulle jag lika gärna tillbringa vintern där, som här. Att åka skidor varje dag är en gåva och meditation. Att få kliva ut i de goda dagarna, de med sol och vindstilla och 20 plusgrader på vintern är också en meditation.

Att vara i Stockholm på vintern är en sorg och en ständig längtan. Sådan är min kompass, mot Norr och snö eller mot Söder och sol och cykling.

Därmed är det viktigaste avhandlat. 

Omikron, det blir ju allt mer tydligt att vi alla kommer att bli smittade, och jag känner ingen skräck för det längre, däremot och det fruktansvärt hur de får slita i vården. Vad fan, se till att den är dimensionerad för den vård den ska ge. Jag vet inte hur många gånger jag läst om att tex Södersjukhuset är i panik för att det är en vanlig helg.

Jag håller på med något, men egentligen vet jag nog inte längre vad jag håller på med. De sedvanliga sätten att publicera sig, är sätt som jag bara läser om numera. Göra böcker, läsa böcker, jag har helt klart kommit ifrån sådant. Jag varken läser eller tittar på något. All min lediga tid blundar jag och drömmer, fantiserar och lyssnar på musik. Det är som min hjärna är fylld, överfylld, behövs ingen mer info. Jag tog tex en månad med Etc, tidningen, men den tillför mig ingenting. Allt den skriver om har jag redan plockat in på nätet. Om man läser några dagstidningar och sedan googlar på nätet om det man funderar på så hittar man vad man vill veta.

Själv letar jag alltid artister på nätet, de som spelar i band, typ trumisar, och så läser jag allt om dom, intervjuer,,,sådant är kul,,,ja, ha det gott,



Kommentarer

Populära inlägg